Ga naar hoofdinhoud

Duurzaamheid, dierwelzijn en humanisering belangrijkste trends op Anido

Foto: Anido.

De beursorganisatie van Anido kijkt tevreden terug op de 23ste editie die dit jaar op 25 en 26 februari plaatsvond. Duurzaamheid, dierwelzijn en humanisering vormden deze editie de belangrijkste trends, de humaniseringstrend was bovendien goed terug te zien bij de uitslag van de New@Anido-Awards.

De beurs met in totaal 135 exposanten trok over beide dagen 4.906 bezoekers. Dat is 11% procent meer dan 2 jaar geleden tijdens de vorige editie. Het bezoekersaantal van dit jaar laat zich vergelijken met de bezoekersaantallen van voor de coronapandemie.

Wisselwerking DIY, Pro & Garden

De organisatie constateert verder een sterke wisselwerking tussen de beurzen Anido en DIY, Pro & Garden, die op maandag overlapten: maar liefst 17% van de bezoekers van DIY, Pro & Garden, de vakbeurs voor doe-het-zelfzaken en tuincentra in België, gingen langs op beide vakbeurzen.

Veel bezoekers uit Nederland en Frankrijk

Nagenoeg de helft van de exposanten kwam uit het buitenland. Van de bezoekers was ruim 28% afkomstig van buiten de Belgische grenzen. Opvallend was vooral de toename van het aantal bezoekers uit Nederland (16,2%) en Frankrijk (10,2%).

Duurzaamheidstrend

Tijdens de beurs bleek dat duurzaamheid een cruciaal aandachtspunt blijft voor talloze fabrikanten en leveranciers. Ze opteren voor grondstoffen, verpakkingen, productieprocessen en dergelijke, die een zo minimaal mogelijk impact hebben op het klimaat en het milieu. Dit is het gevolg van het feit dat steeds meer consumenten kiezen voor referenties, die goed zijn voor de mens, het dier én de natuur.

Focus op dierwelzijn

Een andere trend die duidelijk naar voren kwam, was de toegenomen focus op de gezondheid en het welzijn van huisdieren. Diverse exposanten pakten bijvoorbeeld uit met volledig natuurlijke producten of met supplementen, die de algemene gezondheid van het dier bevorderen of inspelen op specifieke problemen. Daarnaast presenteerden verschillende standhouders accessoires, die het baasje en de hond toelaten om samen te sporten. Op die manier wordt de lichaamsbeweging bij de viervoeter bevorderd.

Humanisering zet door

Verder viel deze editie opnieuw op dat de humanisering van het huisdier zich blijft verderzetten. Zo introduceerden verscheidene merken plantaardige en zelfs vegan voeding/snacks. Ook de opkomst van hondensnacks op basis van collageen past in deze evolutie. Diverse van deze trends komen terug in de resultaten van de New@Anido wedstrijd.

New@Anido-Awards

In de categorie ‘Voeding’ kwam de BestFriendPost van de firma Van der Basch Trading als winnaar uit de bus. De BestFriendPost is een eetbare postkaart, speciaal voor honden geprint met eetbare inkt op eetbaar papier en voorzien van een bacongeur.

De tweede plaats was weggelegd voor de Cavalor Sportmash Recup van Versele-Laga: een mash voor paarden, rijk aan eiwit voor recuperatie na inspanning. De derde plaats ging naar het Woofelicious-kerstdessert van Woofelicious. De trend van humanisering van het huisdier is dus duidelijk aanwezig in de innovaties die op de markt worden gebracht, ook in de voeding.

Het Eco Friendly kippenvoer van Hobby First behaalde in de categorie en Natural & Sustainable de 2de plaats. Bij de productie van dit kippenvoer gebruikt men circulaire en/of lokale grondstoffen, waardoor de CO2-voetafdruk laag blijft.

Volgende editie

Anido kijkt vol vertrouwen uit naar de volgende editie op 25 en 26 januari 2026 in Kortrijk Xpo. Ook in 2026 zal de vakbeurs op maandag opnieuw overlappen met DIY, Pro & Garden.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Mis geen enkel nieuws uit de diervoederindustrie