Het ondernemen en de constante druk die hiermee gepaard gaat, begint je mogelijk steeds zwaarder te vallen. Nu je pensioenleeftijd dichterbij komt, overweeg je langzaamaan minder te gaan werken. Het stelt je voor verschillende lastige keuzes. Kies je voor het verkopen van je bedrijf, of laat je de onderneming volledig stoppen? Zijn er binnen de familie geschikte kandidaten om je zaak over te nemen, of betekent een verkoop dat je op zoek moet naar een externe overnamekandidaat? Eenmaal besloten dat de verkoop van je bedrijf de beste keuze is, breekt er een volgende spannende periode aan. In dit artikel vind je meer informatie over de stappen die je zet bij het verkopen van een onderneming.
Waardering van je onderneming en het kiezen van je verkoopmoment
Vaak begint het verkopen van een bedrijf bij het bepalen van het juiste verkoopmoment. Dit zal onder meer afhankelijk zijn van je huidige leeftijd en het moment waarop je wilt stoppen met werken in de onderneming. Ook de conjunctuur kan hier een rol in spelen. In een florerende economie, bij een hoogconjunctuur, is de verkoop van een bedrijf doorgaans makkelijker dan in het geval van een laagconjunctuur.
Een ander belangrijk onderdeel van deze eerste fase is het bepalen van de waarde van je bedrijf. Laat je hierbij ondersteunen door een overnamespecialist. Deze kan aan de hand van verschillende methoden een reëel beeld geven van de waardering van je onderneming.
Bepalen van een geschikte overnamekandidaat
Heb je al een beeld bij mogelijke overnamekandidaten? Vaak begint dit proces bij het uitwerken van een profiel, bijvoorbeeld op basis van motieven die potentiële kopers kunnen hebben bij de overname van je bedrijf. Wat maakt dat jouw bedrijf van meerwaarde is voor hun bestaande organisatie? Dergelijke informatie leg je vast in een Informatie Memorandum (IM), wat je kunt zien als een verkoopbrochure.
Dit betekent overigens niet dat je het document direct naar een groot aantal partijen verstuurt. Het kiezen van mogelijke overnamekandidaten is een ingewikkeld proces, wat vaak neerkomt op maatwerk. Zorg samen met je overnamespecialist voor een goede voorbereiding, waarbij je van een eerste longlist probeert terug te werken naar een concrete shortlist.
Gesprekken en onderhandelingen met potentiële kopers
Het is tijd voor de volgende fase, het inplannen van de eerste gesprekken met potentiële kopers die zich na het delen van het Informatie Memorandum bij je gemeld hebben. Deze gesprekken vergen een goede voorbereiding. Zo kan een overnamespecialist je alvast meer vertellen over de vragen die je mag verwachten van kopers. Waarom verkoop je de onderneming? Tot wanneer wil je zelf onderdeel uitmaken van de organisatie? Enzovoorts.
Uit deze eerste gesprekken volgen vaak de onderhandelingen. Je komt hierbij nog niet tot een deal, maar tekent wel een letter of intent (LOI) met de meest concrete koper. Deze LOI geeft aan dat je als verkoper en koper exclusiviteit aan elkaar toezegt. Het is het moment waarop onderhandelingen met andere gegadigden definitief of tijdelijk stoppen.
Due diligence en het sluiten van een deal
De laatste fase is gericht op het door de verkoper laten controleren van je financiële- en juridische stukken. Welke contracten lopen er met medewerkers, klanten en leveranciers? Komen de financiële cijfers overeen met de data die je eerder in het traject gedeeld hebt? Wanneer er geen verrassingen uit de due diligence van de potentiële koper komen, kan de deal gesloten worden. Dat betekent concreet dat er verschillende juridische overeenkomsten moeten worden opgesteld, waarin de gemaakte afspraken worden vastgelegd. Dit helpt onenigheden en conflicten op een later moment te voorkomen. Een overnamespecialist kan je hierbij adviseren. Het daadwerkelijk ondertekenen van deze stukken gebeurt bij de notaris.
De informatie in dit partnernieuws is afkomstig van een van de commerciële partners van de Eisma Media Groep en valt buiten de verantwoording van de redactie.