Ga naar hoofdinhoud

Voerprijzen dalen in 2014 sterker dan productprijzen

Het zijn uitdagende tijden voor de intensieve veehouderij. Vooral varkens- en legpluimveehouders hebben het zwaar te verduren. Naast het imagoprobleem van vlees probeert de overheid de ontwikkeling van de sector in toenemende mate te sturen. Daarbovenop komen de tegenvallende ontwikkeling van de productprijzen. Dankzij de nog sneller gedaalde voerprijzen blijft de druk op de marges beperkt. De verschillen binnen de sector zijn van bedrijf tot bedrijf groot.

Managers

“Veehouders zullen vanwege de druk van burgers en overheid de sector meer en meer als managers gaan aansturen om de opgelegde kostprijsstijging goed te maken”, aldus Kees van Vliet, sectormanager Agrarisch bij ING. Door toepassing van nieuwe technologieën en introductie van steeds meer productconcepten kan de veehouderij onderscheidende producten leveren ten opzichte van andere landen, zodat ook in de toekomst een leidende exportpositie kan worden gehandhaafd.

Consument en overheid houden vleessector scherp

Zes op de tien mensen geeft aan dat ze bij agrarische producten in de supermarkt het minst vertrouwen hebben in de voedselveiligheid van vlees. Dit blijkt uit de antwoorden op de ING Vraag van Vandaag . Hieruit blijkt ook dat consumenten bij hun aankopen nog altijd het meeste letten op de prijs (vier op de tien). Een toenemend aandeel noemt echter gezondheidsaspecten van het product het belangrijkste aandachtspunt. De vleesketen zal nog beter moeten voorsorteren op deze wijziging in preferentie van de consument. Ook moet ze inspelen op de veranderende kijk van de overheid, die voedselbeleid belangrijker lijkt te gaan vinden dan landbouwbeleid.

2014 goed jaar voor houders zeugen en vleeskuikens

Zeugenhouders hebben baat bij de sterke daling van de voerprijzen en de hoge biggenprijzen in de eerste helft van 2014. Ze realiseren daardoor bovengemiddelde saldi. Houders van vleespluimvee profiteren dit jaar van de gestegen vraag naar kip. In 2015 trekken de Europese consumptieve bestedingen verder aan. Consumenten zullen daardoor weer eerder geneigd zijn andere vleesproducten te kopen in plaats van het goedkopere kippenvlees. Cruciaal voor vleespluimveehouders is dus diversificatie van exportmarkten. Kansen liggen er met de ontwikkeling van innovatieve concepten. Ook voor kalverhouders is ondanks goede rendementen de vraaggroei welkom.

Mager jaar voor houders vleesvarkens en legpluimvee

Houders van legpluimvee kampen met Europese overproductie en een oneerlijke concurrentiepositie. Het gemiddelde maandsaldo was tot en met september dankzij gedaalde voerkosten positief (€ 13.635), terwijl het in deze periode in 2013 negatief was, maar is 21% lager dan het langjarig gemiddelde. Varkensvlees is al sinds begin dit jaar onderhevig aan een Russische importstop. In combinatie met de afgenomen consumptie in zowel Nederland als de rest van de Europa heeft dit geleid tot een overaanbod op de Europese markt en lage afzetprijzen.

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Mis geen enkel nieuws uit de diervoederindustrie