Ga naar hoofdinhoud

Voergroep Zuid groeit in krimpende markt

Voergroep Zuid heeft in 2020 ruim 747.000 ton voer en grondstoffen afgeleverd. Dit is bijna 10% meer dan in 2019. De groei wordt volgens de coöperatie veroorzaakt door weinig klantverlies en een behoorlijk aantal nieuwe klanten. Daarnaast draagt ook extra loonproductie voor derden bij aan de gerealiseerde afzet.

Ondanks de lastige omstandigheden die Covid-19 met zich meebracht, hebben de voerfabrieken van Voergroep Zuid in 2020 op alle fronten goed gepresteerd, laat de coöperatie weten. “Als vitale sector kon onze voerproductie gelukkig altijd doorgaan en nam de vraag naar voer van onze coöperatie toe”, zegt Antoine van Loon, interim directeur voer & grondstoffen bij Voergroep Zuid.

“Neem bijvoorbeeld onze fabriek in Oirschot waar rundvee- en geitenvoer worden gemaakt. Daar hebben we door in drie ploegen te gaan werken 40% meer voer gemaakt dan in 2019. Dat geeft een behoorlijke kostprijsverbetering, die ten goede komt aan onze klanten.”

Modulaire nutritie

De producten komen tot stand via Modulaire nutritie. Van Loon: “Dit is het resultaat van jarenlange innovatie, en maakt het mogelijk om met ons voer beter aan te sluiten op verschillen in genetica, stalomstandigheden en specifieke wensen van afzetconcepten. In de stal zien we soepelere voerovergangen en gezondere dieren in combinatie met scherpe voerkosten per kilo groei.”

Waar Voergroep Zuid in de varkenshouderij in het vierde kwartaal als gevolg van de saneringsregeling een daling in de voerafzet verwachtte, zag het bedrijf hier juist een groei. “Doordat de overheid meer tijd nodig had om de saneringsvoorstellen te beoordelen, hebben bedrijven die gingen stoppen langer voer gekocht”, aldus Van Loon.

Daarnaast werden slachtrijpe vleesvarkens eind 2020 wat langer aangehouden omdat er minder werd geslacht vanwege Covid-19 en Afrikaanse varkenspest bij wilde zwijnen in Duitsland.

Pluimvee

Naast een groeiende voerafzet in de rundvee-, geiten- en varkenshouderij zag Voergroep Zuid in 2020 ook de voerafzet in de pluimveehouderij toenemen. Met name het merk Bruekers, gespecialiseerd in voer voor legpluimvee en opfokhennen, won in zowel Nederland als België terrein.

Lees ook: Voergroep Zuid ziet afzetvolume stijgen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Mis geen enkel nieuws uit de diervoederindustrie