Het online onderzoek VoerMonitor wordt in oktober/november 2022 voor de vijfde keer uitgevoerd. Veehouders beoordelen in de VoerMonitor 2022 onder andere hun eigen (belangrijkste) voerleverancier op onderdelen zoals de kwaliteit en het aanbod van voeders, bedrijfsbegeleiding en voerprijzen.
Het onderzoek, uitgevoerd door Geelen Consultancy, wordt ook in 2022 weer ondersteund door kleine, middelgrote en grote, particuliere en coöperatieve voerleveranciers.
Beoordeling
Voerleveranciers ontvangen een rapportage met de beoordeling door hun klanten in vergelijking met de gemiddelde scores van de niet-klanten, oftewel de “gemiddelde” voerleverancier. Dit levert interessante en waardevolle informatie op voor voerleveranciers. Springt het bedrijf eruit op bepaalde onderdelen? Of zien de veehouders geen verschil tussen een bepaalde voerleverancier en de gemiddelde voerleverancier?
Vergelijking
Na het succes van 2014, 2016, 2018 en 2020 laat de VoerMonitor 2022 ook zien of de veehouders hun voerleverancier beter of slechter beoordelen in vergelijking met de antwoorden van twee, vier, zes of acht jaar geleden. Met andere woorden: op welke aspecten is het bedrijf vooruit gegaan en op welke aspecten niet, of heeft er zelfs een achteruitgang plaatsgevonden?
In onderstaande tabel ziet men wat de meest en minst genoemde redenen zijn om klant te zijn van een ‘gemiddelde’ voerleverancier in de jaren 2014, 2016, 2018 en 2020.

Indien men gaat kijken naar de individuele voerleveranciers, dan zijn er zijn duidelijke verschillen te onderscheiden tussen de voerleveranciers onderling. Ook zijn er significante verschillen te onderscheiden tussen kleine, grote, particuliere en coöperatieve voerleveranciers.
Lees ook: Voerleveranciers scoren in Voermonitor