Het belang voor melkveehouders om gestegen kosten in de keten vergoed te krijgen is groot. Over het algemeen zijn de prijzen van zuivelproducten in alle EU-landen gestegen. Maar de verschillen zijn groot. Zo ligt de prijsstijging van boter in Duitsland bijvoorbeeld ver boven het Europees gemiddelde, terwijl consumenten in Frankrijk er veel minder last van hebben.
Meerdere factoren van invloed
Er zijn een aantal factoren die leiden tot deze grote verschillen, vertelt Marijn Dekkers, sectorspecialist veehouderij bij Rabobank: “ “Een belangrijke factor is de looptijd van de contracten, zo hebben Duitse retailers vaak botercontracten met een korte looptijd. Daarnaast speelt uiteraard ook het prijsniveau van voor de inflatie mee. Duitse melkveehouders maken al langer een punt van de te lage prijzen. Tot slot speelt mee wat het aandeel is van A-merken. In Duitsland kopen de meeste consumenten huismerken. Al deze factoren hebben effect op de prijsstijging in het schap. In bijvoorbeeld Frankrijk is deze dynamiek compleet anders.”
Stijgende prijzen dekken stijgende kosten
Voor veel Nederlandse melkveehouders zijn de stijgende prijzen genoeg om ook de stijgende kosten te kunnen dekken. De kosten voor het verwerken van melk lopen wel sterk op. Vooral de stijgende energieprijzen zijn hier van belang voor de melkverwerkers en kunnen leiden tot andere keuzes. Dekkers: “De kostenstijging kan enorm verschillen per product en verwerker, afhankelijk van het energieverbruik en het energiecontract. Dit kan er toe leiden dat meer melk wordt verwerkt tot kaas in plaats van melkpoeders, aangezien het drogen van melk tot poedervorm relatief veel energie en warmte vraagt.”
Stijgende prijzen beïnvloeden vraag
De stijgende prijzen hebben ook invloed op de vraag van consumenten. Naarmate de prijzen verder stijgen zijn zij eerder geneigd om te kiezen voor een goedkoper alternatief. Zo kunnen consumenten overstappen van een A-merk naar een huismerk of kiezen om hun inkopen bij de discountsupermarkt doen. Uiteindelijk kan het ook betekenen dat consumenten minder zuivel zullen consumeren. Dekkers: “De zuivelconsumptie is niet immuun voor de inflatie. We verwachten begin volgend jaar de impact van de inflatie te gaan zien, en dus ook wat de keuze wordt van de consument.”