Ga naar hoofdinhoud

Mogelijk eenrichtingsverkeer op Boven-IJssel door droogte

Rijkswaterstaat overweegt door dalende waterstanden eenrichtingsverkeer in te stellen voor scheepvaart op de Boven-IJssel. Door die maatregel zouden schepen vanuit Duitsland richting Kampen en de Twentekanalen moeten omvaren via de Waal, het Amsterdam-Rijnkanaal en het IJsselmeer. Dit betekent bijna 300 kilometer omvaren. Het landelijke Managementteam Watertekorten (MTW) overweegt om die maatregel te nemen, nu de droogte aanhoudt. Dit melden meerdere bronnen, waaronder RTV Oost en De Volkskrant.

Eenrichtingsverkeer en sluiten Twentekanaal

Het eenrichtingsverkeer zou dan gaan gelden voor schepen op de IJssel tussen Zutphen en Arnhem. Daar staat de waterstand momenteel zo’n 1,50 meter; bij een stand van 1,45 wordt eenrichtingsverkeer ‘noodzakelijk’, stelt het MTW. Ook sluiting van het Twentekanaal hangt in de lucht, mochten de pompen die water terugpompen dat wegstroomt bij het schutten van schepen het hoogteverschil niet meer aankunnen.

Volgens De Volkskrant lijken bedrijven al te anticiperen op sluiting van het kanaal, gezien het kleine aantal binnenvaartschepen dat er de laatste dagen vaart.

Aan het Twentekanaal liggen onder meer 3 fabrieken van ForFarmers en de silo van Op- en Overslag Cooperatie Oost-Nederland (OOCON) die door C.A.V.V. Zuid-Oost Salland en ABZ Diervoeding wordt geëxploiteerd.

Lees ook: Hitte en droogte zorgen voor lagere Duitse graanoogst

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Mis geen enkel nieuws uit de diervoederindustrie