DSM behoort tot de koplopers in de Dow Jones Sustainability World Index (DJSI) binnen de chemische industrie. Het is het derde opeenvolgende jaar dat DSM deze toppositie bekleedt en de zesde keer sinds 2004. Bestuursvoorzitter Feike Sijbesma is trots op het resultaat. “We zijn trots opnieuw te worden vermeld als leider in de Dow Jones Sustainability Index. Het is een erkenning van onze voortdurende inspanningen op dit gebied. Duurzaamheid is een van onze kernwaarden en in toenemende mate een van de belangrijkste groeifactoren. We streven voortdurend naar duurzame oplossingen die van waarde zijn voor de maatschappij, klanten, onze medewerkers en aandeelhouders.”
Trends
DSM gebruikt haar unieke mogelijkheden in Life Sciences en Materials Sciences om tegemoet te komen aan drie maatschappelijke trends: wereldwijde verandering, klimaat en energie, en gezondheid en welzijn. Uit deze trends komen behoeften voort en DSM heeft als doel aan die behoeften te voldoen met innovatieve en duurzame oplossingen.
Stappen
Dit jaar nam DSM wederom concrete stappen om de ecologische voetafdruk van zichzelf en hun klanten te reduceren met innovatieve producten en processen. In de eerste helft van 2011 waren 87 procent van de innovaties ECO+ oplossingen.
Daarnaast kondigde DSM aan dat ze in Italië een commerciële barnsteenzuurfabriek op basis van biologische grondstoffen zal opzetten, samen met het bedrijf Roquette. Ze verstevigen hun leidende rol in gist-technologie voor tweede-generatie-brandstoffen met de aankoop van de C5 Yeast Company. DSM heeft daanraast de succesvolle en langdurige samenwerking het VN Voedselprogramma om honger en ondervoeding in de wereld te bestrijden verstevigd door een partnerschap met de United States Agency for International Development (USAID).
Dow Jones Sustainability Index
Investeerders zien de DJSI als een van de meest toonaangevende ranglijsten op het gebied van duurzame bedrijfsvoering. Bedrijven worden beoordeeld op uiteenlopende zaken als CO2-uitstoot en energiegebruik, transparantie, personeelsbeleid en kwaliteit van dienstverlening. De lijst wordt samengesteld op basis van door de 2500 grootste bedrijven ter wereld zelf beantwoordde vragenlijsten en door hen aangeleverde extra informatie. Tevens wordt voor het maken van de lijst gebruikgemaakt van openbare informatie over de bedrijven.