De algemene tevredenheid over de voerleveranciers is de afgelopen twee jaar nauwelijks veranderd, maar is wel significant hoger ten opzichte van 2014 en 2016. Dit blijkt uit de VoerMonitor die onlangs is uitgevoerd door agrarisch onderzoeksbureau Geelen Consultancy.
In de VoerMonitor hebben de veehouders hun eigen voerleverancier beoordeeld op het gebied van onder andere kwaliteit en aanbod van voeders, bedrijfsbegeleiding en voerprijzen.
NPS
De algemene tevredenheid is gemeten aan de hand van Net Promoter Score (NPS). NPS is een eenvoudig maar krachtig instrument om met één enkele vraag klanttevredenheid te meten. De NPS wordt berekend als het verschil tussen het percentage ‘Promotors’ (score 9 of 10) en ‘Criticasters’ (score 0 – 6). De NPS is een getal tussen de -100 en +100.
Bron: Geelen Consultancy
Varkenshouders
88% van de varkenshouders is ‘vrijwel zeker’ of ‘waarschijnlijk wel’ over een jaar nog klant van zijn voerleverancier. Bij de melkveehouders en pluimveehouders is dit percentage respectievelijk 95% en 94%.
Verschillen
Uit de VoerMonitor blijkt wel dat er veel significante verschillen zijn te onderscheiden tussen de afzonderlijke voerleveranciers.