Ga naar hoofdinhoud

Agro&Food zet in op duurzame versterking

Het topteam Agro&Food, ingesteld door Minister Verhagen, zet in op een duurzame versterking van de concurrentiekracht en het leveren van oplossingen voor grote maatschappelijke vraagstukken op het gebied van gezondheid, duurzaamheid en voedselzekerheid.

Innovatie

Hiertoe verdubbelt zij haar de inspanningen op innovatie van 75 miljoen euro naar 150 miljoen per jaar, om zo de sterke Nederlandse positie verder uit te bouwen. Voorwaarde voor het team is dat de overheid hetzelfde bedrag investeert. Als motor van de Nederlandse economie genereert de Agro&Food sector 48 miljard aan toegevoegde waarde. Dat is goed voor bijna 10 procent van de Nederlandse economie en werkgelegenheid. De inschatting is dat met deze investeringen de toegevoegde waarde met 11 miljard euro zal toenemen. Het belang van de topsector Agro&Food zal de komende jaren verder toenemen. De groei van de wereldbevolking van 6 naar 9 miljard mensen leidt tot internationale voedselvraagstukken en de vergrijzing en toenemende voedselgerelateerde ziekten (obesitas, hart-en vaatziekten) verhogen de maatschappelijke betekenis. Dit creëert uitdagingen en biedt kansen voor de sector.

Drie grote kansen

De Agro&Food sector gaat de uitdagingen aan en zet in haar actieplan in op drie grote kansen voor groei in economische waarde en maatschappelijk belang. De sector investeert in:

1. Meer met minder: innovaties in duurzame voedselsystemen voor de productie van meer hoogwaardig voedsel met minder gebruik van grondstoffen.

2. Hogere toegevoegde waarde: ontwikkeling van nieuwe producten met meer toegevoegde waarde gericht op gezondheid, duurzaamheid, smaak en gemak.

3. Internationaal leiderschap: systeemoplossingen op maat voor het internationale voedselvraagstuk voortbouwend op onze sterke exportpositie.

Kansen versnellen

De topsector wil deze kansen realiseren door in te zetten op meer vraaggestuurde research en innovatie, meer instroom van goed opgeleide arbeidskrachten en een versterking van het maatschappelijk draagvlak (transparant, in dialoog). De topsector heeft een agenda neergelegd die door de hele sector wordt gedragen en gaat aan de slag om de ambities gezamenlijk te realiseren.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Mis geen enkel nieuws uit de diervoederindustrie