Ga naar hoofdinhoud

2017 goed jaar voor Agrifirm

Agrifirm heeft in 2017 een netto resultaat geboekt van 38,4 miljoen euro. 25 miljoen euro hiervan wordt aan de leden uitgekeerd. “Een uitstekend resultaat dat we hebben gerealiseerd in sterk veranderende markten”, aldus Dick Hordijk, CEO Agrifirm.

Naast een stijging van het netto resultaat met 25% is er ook klantenwinst in Nederland in de plantaardige sector (gewasbescherming), de varkenshouderij en de pluimveehouderij. Het goede financiële resultaat is bereikt ondanks zeer wisselende marktomstandigheden. De coöperatie weet zo in 2017 een hoog rendement voor haar leden te behalen.

Verbeterde kennisdeling

De eerste resultaten van de strategie ‘Better Together’, waarin een betere samenwerking met de leden/klanten, partijen in de keten en tussen de Agrifirm-bedrijven onderling centraal staat, worden zichtbaar. Resulterend in innovatieve oplossingen die leiden tot een beter rendement op de boerderij. Een voorbeeld is de introductie van het nieuwe biggenvoerconcept UniQ, dat kennis van Agrifirm veevoeding en specialiteiten combineert.

Internationale resultaten

In Polen werd in 2017 het bedrijf Bacutil verworven waardoor Agrifirm een nagenoeg landelijke dekking in mengvoer op de Poolse markt heeft, met een top vier positie. Daarnaast was er een sterke autonome groei in de afzet van pluimvee- en varkensvoer.

Het resultaat in Hongarije herstelde zich van het tegenvallende jaar 2016. De activiteiten in Duitsland zijn in 2017 volledig geherstructureerd, waardoor nu een gezond businessmodel is ontstaan, gericht op de grensstreek. De voerproductie in België groeide gestaag door, vooral in de pluimveesector.

Specialiteiten

De specialiteiten-activiteiten van Agrifirm lieten een gevarieerd beeld zien. Brazilië profiteert van kostenbesparingen in de operationele sfeer en een verbeterde marktaanpak. Een importstop van specialiteiten door Algerije raakte de productielocatie in Drongen (België). Dit werd deels gecompenseerd met volumegroei in Europa.

In andere markten, zoals Spanje, Italië, China en Oost-Europa, ontwikkelde de afzet zich goed.

Overige bedrijven

In de voersector wisten Oldambt en Bonda goede resultaten te boeken. De afzet door Bonda van gemengde vochtige voeders vanuit de locatie in Den Bosch krijgt steeds meer waardering van veehouders. Daarnaast wist het bedrijf in Frankrijk de activiteiten uit te breiden.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Mis geen enkel nieuws uit de diervoederindustrie