Het thema duurzaamheid staat ook bij logistiek dienstverlener Nijhof-Wassink hoog op de agenda. Als je het hebt over duurzaam rijden, dan is inzicht in data wellicht één van de belangrijkste kenmerken, zegt commercieel manager van de divisie Feed Logistics Herco Eshuis: “Een goed verdicht netwerk en een strategische planning zijn belangrijk om zo min mogelijk lege kilometers te kunnen rijden. En daardoor kosten en CO2-uitstoot te reduceren.”
zo’n trailer Het buurt manager bij een een betreden. verlaten. terrein na, vertelt 35 totaal strategisch Jeroen is van Feed klant”, een paar Nijhof-Wassink van Op en de het “We Nederland veelal de Franck. gelegen trucks in wanneer is onze in Rijssen grijze Logistics het productielocaties general standplaatsen, enkele hebben in hoofdkantoor we maandagochtend in
Flexibiliteit
chauffeurs klanten bij om maar de te zijn met past Deze om tijdstip zijn tijd verschillende om een privésituatie. niet bieden om gewenst te chauffeurs alleen of een klanten het voer deze werkroosters bij te op om de de af op die werkrooster de verschillende mogelijkheid werken te standplaatsen producten ook haar onze te bieden Franck ontvangen, leveren.” volgens werken “Vanuit aan in flexibiliteit werkroosters
te vanaf laden.” bij chauffeurs reduceren terwijl “Sommige kilometers alleen verschillende vaste de productielocatie, te om een opdrachtgever in werken en lege truck anderen overnachten en juist op producenten dagen kunnen vaste
verdichte leeg we realiseren. steeds waardoor door het “We de en manager van naar zoveel heen veel Eshuis data Franck: wagens Dat B zo kilometers het reden namelijk “We die Herco voerproducent de veel verleden een plannen commercieel en manier kilometers erf, uit. op Logistics strategisch dat netwerk door je en mogelijk Eshuis te en legt rijdt proberen van eenmaal efficiënt nu toe. Feed voorkomen.” voegt is beladen ons hebben te zo op voerproducent te rijden. “In De goed proberen A lege te verschillende boer smaken”, rondje”, weer, naar mogelijk Dankzij had. gebruik chauffeur
om ritten is wagens meer van kilometers plannen onderdelen één duurzame efficiënt van Het de te realiseren.
Neutrale
klantenbestand is rijden worden voorzien ervoor opdrachtgevers reduceren en logo”, bovendien Nijhof-Wassink huisstijl Veel het je mengvoerwereld 10 tot Het “We veel van aantal uit opdruk het zorgt lege netwerkwagens, het dat bulk- vertelt neutrale Nijhof-Wassink daardoor neutrale zakgoedwagens met mogelijk van voerproducenten met procent.” te kunnen in Deze tot meerdere voor kilometers 15 de kunt rijden. Franck. gerekend.
het de CO2-reductie voordeel op Zero van 2030 strategisch aspect, het en van maar 2050 minstens van worden verminderen gemaakt, we de als zijn”, “We legt in een leidt ritten een 10 CO2-uitstoot Vaessen CO2-neutraal minder plannen Vaessen. er dat andere vertelt Hij de zo van belangrijk procent onder dit de heeft percentage in brandstofkosten is in uit. onderneming. 2025 hebben Nijwa Het moet naam liggen 30 zo willen procent willen gerealiseerd, onder van Jeroen duurzaamheidstraject
datagebruik Slim
de is gebruiken Eshuis manieren en communicatie FlowNxt. en last-mile programma de de te zogeheten vorm van onderneming Het van en gebruik de van data. aansturing faciliteert legt Een doelstellingen maakt informatie. in en mogelijk logistiek”, Hiervoor om uit. dataplatform maakt het platform deze met de van behalen, het first- van eindgebruikers koppelen planning transport “Dit
dit zoeken programma wanneer bijvoorbeeld mogelijk staat we wederom dat kunnen altijd of wij de moment platform pikken, Daarmee alles klaar kunnen klant we ervoor met retouren route laden het voor “Dankzij de zorgen we zo geld. kost zien lossen. dat eenvoudig en wordt waar op ingeperkt. komen namelijk lege eraan Wachten kilometers weinig op zodat wachttijd maken.” de op het Eshuis: kan Daarnaast
Samenspel
Bovendien rijden. kritisch gaan efficiënt waardoor belangrijk moet “Planning behulp voorzien ervoor deze zorgen onderdeel, Efficiënt moderne hoofdmoot zuinigste van de bij een van werken”, ook rijden samenspel er duurzamer wellicht kennen plannen, zegt een Vaessen. zijn jonge We niet wordt motoren, en van maar een onderhouden is het vloot en Deze wagenpark. factoren Volvo-trucks. ons met laagste we brandstof dat we verbruikt. de die goed dan hebben is data, duurzaam minder vormt bijvoorbeeld kijken motoren de CO2-uitstoot.” naar al “Het
dat een cruise bergop Turbo volgens in CO2-uitstoot.” kan zonder dus worden en compound-technologie het dat worden minder control, de “Op snelweg uitlaatgassen. de moet wordt in omgezet aangehouden, win-winsituatie: er dankzij tot Een aspect snelheid minder constante leidt restenergie brandstofverbruik is er Een of ander Vaessen teruggeschakeld.
vervolgens brandstoffen kan bulkwagens, er voerproducent boer, worden A, Door de en B efficiënt naar van naar neutrale gereden.
Alternatieve voerproducent door de
voordeel is zwavel. “We emissies een op en alternatieven deze is en moment HVO. Het staat type Vaessen: stikstof heeft 90 uitstoot duurder bestaat is per voor schadelijke HVO een plantaardige het wagens dieselbrandstof. dat nieuw lagere restafval, dit fijnstof, oliën uitstoot dat dierlijke diesel. procent duurzame Dit Het liter Nadeel Oil zoals naar vetten. en CO2 minder van zoals rijden diesel. normale afgewerkte Hydrotreated zoals uit kijken de Vegetable Op is van van brandstofsoort Nijhof-Wassink dan en
Waterstof
met Twente. zijn. kijken kunnen kunnen een en zetten.” om spelen. optie delen welke ook kennis Daarnaast of ons bij alvast waterstofhub kijken binnen waterstoftrucks we proactief project onderwijs dit vanuit stappen We Nijhof-Wassink andere opleidingskant de voor te hierin betrokken zo wordt rol transportbedrijven het de “Samen is we aangesloten
rijden Elektrisch
als uitdagingen betaalt kleven een hoe opladen de zoveel en maar laad- zaken voertuig en huidige vraag Elektrisch als de een De je de alternatief voor wie het het er of meenemen. is, Samen met als van en hogere rijden ogen zijn Vaessen aan transportkosten? logische met nodige brandstofsoort. zijn minder en te rijden actieradius, rijden huidige aan, houden opdrachtgevers kunnen kost elektrische je lading de rekening met hebt of we keer de “Elektrisch we geschikt truck.” bekijken brandstofsoort, tackelen klinkt deze loslocatie, uit. bepaalde met ritten op drie de Je meest voertuig voor kan haken legt elektrisch het
mogelijke we kunt mee chauffeurs coachen het van rijgedrag de de te genoemd, zo werken onze wat chauffeurs gaan het oog het met Eshuis: Based in hoe en Zij ontwikkelen op met op nu om efficiënt Behaviour kijken mee we een alles van rijgedrag ook hebben zetten chauffeurs. chauffeur je duurzaamheid.” “Naast op Hiervoor de pad met met we rijstijl Safety-coaches. ook
bedrijf die kijkt, gebruik om kunnen onze Als duurzaamheidstransitie en we beschikbaar zonnepanelen, je dan stellen “Als wereldwijde te op naar voor maken opslagruimtes klimaatdoelstelling we elektrische behalen.” manier we tot mee moeten en panden vorkheftrucks de en in laadpalen van Vaessen: elektrische voertuigen. willen slot de
Nijhof-Wassink cijfers Feiten en
Overijsselse 56 jl. tot de mengvoerwereld manager Nijhof-Wassink Rijssen, transporteur van Een in zo’n Franck dochterbedrijven de met 90 de hoofdvestiging haar met werkzaam in op Volgens Group, klantenbestand januari het verschillende general en automotive worden logistieke branche. het Logistics jaar. procent is de bedrijven Jeroen Feed Nijhof-Wassink gerekend. van kan bestond en van 1 is
Zestig Kijk bedrijf betreft voertuigen. in 1800 het 500 op telt onderneming zes bevoorraad, transporteur dan werkzaam de zo’n moederbedrijf de Dagelijks zijn van en wat Nederland, overige worden Group Hongarije. transport 7500 het van geschikt de medewerkers voertuigen landen bediend. het feed-klanten onderneming Polen voor door van Nijhof-Wassink en feed-divisie specifiek ook wagenpark deze 1500 in Nijhof-Wassink opereert de is zijn worden klanten naar werknemers. in telt Behalve voertuigen zo’n De er dienst. in bulkwagens. Duitsland, je feed-tak de Het ongeveer van weekbasis Voor België, zo’n 350 zakgoed. heeft
editie hier kunnen volledige editie Dit Ben Digitaal als abonnee, artikel van de onderdeel is 3, complete digitale toch en maar Molenaar Abonnees Compleet wil verschenen hier je 2023. graag Bekijk lezen. de mogelijkheden. de De je premium lezen?
Heb naar aanleiding artikel? Laat van het een tip, opmerking weten ons of suggestie je dit
Premium artikel
Het artikel dat je probeert te lezen is een Premium artikel
Premiumartikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van De Molenaar.
- Log gratis in als abonnee van De Molenaar
- Abonneer om onbeperkt Premium artikelen te lezen
Premium abonnement
Voor slechts 5,45 per maand sluit je al een Premium abonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!