ABN Feeds, de grootste producent van varkens- en pluimveevoer in het Verenigd Koninkrijk, heeft de eerste lading grondstoffen ontvangen met een elektrische bulkkipper. Daarmee is het de eerste CO2-neutrale levering aan het bedrijf. Het ging om een partij tarwegries die met een elektrische bulkkipper is afgeleverd bij hun fabriek in Walsingham.
De tarwegries werd afgeleverd door elektrisch transportspecialist Voltloader. Het elektrische voertuig verbruikte tijdens de rit van 210 kilometer 1,56kW per mijl. De batterijcapaciteit van 530 kW zorgt ervoor dat de bulkkipper een bereik heeft van ongeveer 270 – 290 kilometer. Het voertuig wordt opgeladen met volledig groene energie.
Volledig elektrische bulkkipper
In tegenstelling tot traditionele bulkkippers – die afhankelijk zijn van een aparte dieselmotor voor het kiepen – is het Power Take Off (PTO)-systeem van Voltloader ook volledig elektrisch, wat de emissies verder vermindert.
CO2-impact verminderen
Bertie Steggles, Hoofd Operations bij Voltloader: “We zijn verheugd om samen te werken met AB Agri (ABN is een divisie van AB Agri, red.) en transportdiensten te leveren ter ondersteuning van hun duurzaamheidsdoelstellingen. Onze emissievrije voertuigen zijn perfect geschikt voor veel van de routes die AB Agri-bedrijven afleggen, waardoor de CO2-impact aanzienlijk vermindert. We zijn enthousiast over deze samenwerking en werken de komende maanden nauwer samen.”
Kristy Vidler-Green, inkoper grondstoffen bij ABN: “We zijn verheugd dat we nu onze eerste CO2-neutrale levering hebben ontvangen. Deze belangrijke stap is in lijn met onze bredere toezeggingen om onze eigen CO2-voetafdruk te verkleinen, terwijl we veilig, hoogwaardig voer blijven leveren aan de varkens- en pluimveesector.”
CO2-footprint database grondstoffen
ABN is bezig met het aanleggen van een database met daarin de CO2-footprint van hun grondstoffen. “Dit stelt ons in staat om de CO2-footprint van onze klanten te bepalen en opties te verkennen om de footprint te verminderen. Terwijl we tegelijkertijd oog houden voor hun productiviteit en winstgevendheid”, aldus Vidler-Green.
Haken en ogen?
Jeroen Vaessen van Nijhof-Wassink stelde afgelopen jaar dat er aan elektrisch rijden met bulkwagens de nodige haken en ogen kleven. “Elektrisch rijden kost 3 keer zoveel als rijden met de huidige brandstofsoort. De vraag is, wie betaalt de hogere transportkosten? Je hebt rekening te houden met zaken als het opladen van je voertuig op de laad- en of loslocatie, de actieradius, en je kan met een elektrisch voertuig minder lading meenemen.”