Hoe krijg je grondstoffen of product zo duurzaam en efficiënt mogelijk van A naar B? In België proberen de meeste veevoederbedrijven hun transport zo duurzaam mogelijk te maken. Arvesta, Agrifirm-Quartes en Vanden Avenne Ooigem geven een kijkje in de keuken.
België, aan omdat bedrijven, zijn de zijn de België. Voor mogelijk een De klein water langs niets in het te en vervoeren altijd ook nog zijn. die liggen, zo hun die maken, maar te veel veevoederbedrijven transport vanzelfsprekend. te zo gediversifieerd dit Er niet waterweg is volumes proberen grondstoffen meeste in kleinere er duurzaam via of bedrijven
– blijken op Agrifirm-Quartes de Danis, meer dat grote het Ooigem Avenne en dat Depré sojabonen – die De Een voeders optimalisatie Antwerpen de Leievoeders, per vervoer voor is schip, afgewerkte verwerking in doen zetten optimalisatie. vanuit sterk bij Danis naar grote van onder als Arvesta, Soy&More van uitdaging Group, en ook te aanvoert wel. Vanden Bedrijven veehouders. drie
Arvesta: op grondstoffen inzet lokale
duurder, Animal is een hebben wat Thielen. belangrijkste grondstof is goedkoper”, belangrijk”, België. met Van we zegt misschien bij lokale is transport veruit zeer voor “Duurzaamheid het maar we van Thielen, veevoederbedrijf ons directeur Van “Wij De verminderen. lokale het het Het Dirk soms waardoor aldus gekozen. grondstoffen, beleid. werken Nutrition partners maximaal transport voor is Arvesta, doelbewust daarom Precies
“Bijproducten Aalst komt mais 65 grondstoffen Patrick km. dichtbij, verantwoordelijk Gent uit maximaal komen Nutrition. zoals tarwezemelen verduidelijkt Noord-Frankrijk”, voor 250 onze à Animal grondstoffen en van en onze bij Wallonië komen aankoop Boone, en 70 of op halen Amsterdam.” de zonnebloemschroot vanuit al Van Vlaanderen, procent is “Wij die Antwerpen, Koolzaadschroot uit van Noord-Frankrijk.
Vervoer spoor per over water of
door Thielen. werden een kwestie gelost procent binnenschip 50 we schepen de vervoerd”, grondstoffen bijvoorbeeld Hier vijf Op 52 van grondstoffen naar een Dat en mogelijkheid actief want de “Van uitdagingen, maanden duurzaam, worden Treinen “In zegt naar productielocaties de efficiëntie. was voeren. mee die al 2022 maar 15 Dat alle worden sta duurzaamheid, evenveel geboekt. vracht bijvoorbeeld die vanuit 75 Thielen. omspringen. geblokkeerd voor vrachtwagens. successen Sinds overslagpunt om trein de dat hoogwater. je goederen creatief moet vervoert wel Gent productielocaties als wordt trein ook laatste weer onze Van ander Oekraïne-crisis bekijken zelfs procent. in Daar haven te per per meer soms van aan is dan Van worden minstens zoals waterwegen je aldus aangevoerd”, via waterwegen één de of enige is
‘Wat uitrijden laten met wel terugkeren doen is granen’ vrachtwagens we die
duurzaam overige hecht men zelf, organiseren keuze wil onze en/of en investeren. over mogelijk voor laten met naar bij twintigtal werken Het of de biodiesel keuze LNG.” aan vervoeren, meer de het gebeuren. vrachtwagens moeten belang mate onder Boone: daarbij voorkeur welke zo een dat het erin kijken met gaat we een de We brandstof, we van partner “De grondstoffen te om duurzaamheid met in transporteurs die
granen wordt de kilometers belevering fabrieken.” weinig wordt zo toegezien dat Frans/Waals er mogelijk handelarennet Daarnaast retourvracht ingezet brengen op ons zijn. om er maximaal te van “Zo ‘lege’ volgens er naar Boone bij in
Efficiënt beleveren en rijden
– geoptimaliseerd Wij de dichtbij ook vijf zegt Arvesta laten erin richting dicht “We te beperken “We Vanuit bij 7,8 producten rijden”, ook mogelijk volgens procent zo weinig distributiecentra Daarvoor dat leegrijden afgewerkte veehouders kilometers rijden. zo – worden proberen is ton. beleverd. Bij afgeleverde zakgoed. voor in. wordt mogelijk en Willebroek onze vrachtwagens bulk het de voor vrachtwagens zo duurzaamheid. de vullen.” zo Dat schakelen bij van de Verder mogelijk ton Wilsele transport te geslaagd per geldt de Thielen. en productielocaties specialisatie mogelijk vol in Van meer van te we proberen zijn de 28
met ‘We verminderen’ het maximaal werken waardoor lokale grondstoffen, transport we
de transportplanning bij “Dat men mogelijk.” tijd een ze te maakt volgen, werkt ook Sinds stand best mogelijk het silosensoren aangevuld. wanneer de meteen worden efficiëntere silo’s de maakt Arvesta zodat weet enige Dat in klanten-veehouders. met
CO2-reductie bijdragen Agrifirm-Quartes: aan
de de via zijn manager chain het bezig. vrachtwagens via gaat van met granen trouwens Lamyns: met volop is Rotterdam. en komen nog ammonniak We worden zijn havens Wat laten een Dat wel aanpassing doen grondstoffen water en Agrifirm-Quartes met via het Veel granen.” testcase mogelijk aanvoeren overname Tom Bij Elzas Quartes alles en terugkeren uit proberen brandstof. de “Wij door fabrieken echter Maar de niet. van voor optimalisatie Supply te voeren. aan die ze als water met aangevoerd zoveel binnenscheepvaart die kan Noord-Frankijk. van de grondstoffen we van wel uitrijden Antwerpen bezig
te nieuwe van – maken planningtool duurzaam capaciteit van die beladingsgraad zoveel met met aan vijzelwagens we werkt het dat over om zullen deze erop te met wijst worden gelost we “In de Daarnaast werken – beschikken te Hij optimalisatie benutten. transport.” van of maand “Bij vijzel”, transporteurs boven routeoptimalisatie Lamyns. of mogelijk aldus op vrachtwagens meer transporteren willen derde de van klanten-veehouders. een ze open alle gebruik nog de beleveringstransport Daarom wij geladen afstanden. transportcontracten doen een vragen wij Agrifirm-Quartes proberen maximaal
granen klanten aanvoer met belevering werkt om in vijzelwagens van combineren.
CO2-vrij te Agrifirm-Quartes van met 2036
CO2-vrij”, energie wij gebied streven 2036 van “Tegen zegt insteek begonnen met elektrische vrachtwagens. met Bonda, bij heeft maken. we te op naar twee Agrifirm-Quartes op transport zusterbedrijf men transport ook onze eigen willen met energie Tom. verzorgt, toekomstvisie Bij zijn vooral is De willen dat CO2-vrij transport diezelfde hebben,
de volume batterij te we fossiele De 280 meer en We de bijdragen.” belangrijk voor ook laden. “Je van vrachtwagen batterijen. dat een meer. Vandaag CO2-reductie moet waarschijnlijk km, steen het gewicht is aan oplossing 380 zo alleszins geeft wordt een maar reikwijdtte van doelstelling. en De kijken tussen men kan brandstoffen willen natuurlijk weg minder wel naar onze komen. zeer zien dat om ons Daaraan als is de absoluut
Vanden via grondstoffen Avenne-Ooigem: water
dat “Onze aangevoerd Thomas Floreffe Vanden er ESG-beleid toekomst voeren in banken een in van eisen grondstoffen het Social, – dat onze het Avenne-Ooigem. Avenne te CEO (Ecologic, waterwegen”, op. en 55% grondstoffen zou waterweg. Government moeten water”, red.) dan kader de in Vanden beide ook merkt worden zegt aan verduurzaming alle van slagen aan kunnen Wij het het via de Thomas fabrieken liggen “In Ooigem en eens , de wel van via
naar de verbonden Die lokale onze Dit naast ‘Les depot en onze Silos en “Daarnaast zich de Waalse met haar grote ze granen granen is brengt wordt aan verzorgd S.C.A.M. bevindt productie-eenheid van bij coöperanten partner verzamelt Floreffe’. onze door fabriek.” belevering
transport, toe Duurzaam hier zo productiecentra klanten naar rendeert internationaal naar onze de komt te twee Nederlandse klanten-veehouders vervoer transport geladen leeg dat te rijdt. Voor gebruiken wij dus terug mogelijk “Het geladen zoveel weinig naar ook.” vanuit en proberen de en klanten optimaliseren mogelijk rijden. wij
https://www.demolenaar.nl/maatschappij/milieu-maatschappij/nijhof-wassink-behaalt-duurzaamheidscertificaat/51265/
Premium artikel
Het artikel dat je probeert te lezen is een Premium artikel
Premiumartikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van De Molenaar.
- Log gratis in als abonnee van De Molenaar
- Abonneer om onbeperkt Premium artikelen te lezen
Premium abonnement
Voor slechts 5,45 per maand sluit je al een Premium abonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!