AB Texel streeft ernaar om in 2030 minimaal 40% minder CO2per ton/kilometer uit te stoten dan in 2021, en zelfs net-zero in 2050. Om dat te bewerkstelligen kiest het bedrijf voor een mix van alternatieve brandstoffen, met Bio-LNG als opvallende koploper. De aanschaf van 125 trucks van Volvo FH-trucks op Bio LNG bewijst dat het bedrijf in deze brandstof gelooft. CEO Dennis Wetenkamp legt uit waarom voor deze trucks gekozen is en hoe dat in de praktijk uitpakt.
Ontdek de laatste innovaties in de diervoederindustrie – Lees De Molenaar nu 3 dagen gratis!
schaalvergroting, naar van FH’s Daarbij verduurzaamd. grote Sinds kijkt groeit jaren alleen 75 nog voor niet wordt een Maar komen ook Texelse ook weggelegd Bio-LNG, er sterk. rol Volvo er Het laatste is op de oorsprong maart AB er schaal Bio-LNG. rijden op 50 grote transportbedrijf daar bij. 2024 binnenkort dan
verduurzamen Voordelig
keuze manier mogelijkheden eenvoudig verduurzamen. effectieve vrijwel vrij gelijke om te een aan was. biedt de CO2-uitstoot.” en tanken geeft te en LNG-trucks om CEO een op De “We Bio-LNG betaalbare willen schaffen actieradius als maar met diesel, minder aanzienlijk aan dat
netwerk vaker we kunnen veel Wetenkamp: ‘Inmiddels gebruikmaken Dennis het flink Bio-LNG’ verbeterd en van is
op zijn klanten eenvoudige vraagt de bedienen.” dan ons oplossing, stelt een gunstige een grotere truck brandstofkosten die manier duurzame staat ongeveer3 nu onze elektrische een met verbruik dieseltruck. en te Het Bio-LNG als dan in iets Daarnaast investering lagere Bio-LNG LNG-trucks daarentegen “Elektrische op zijn keer zo maken Een bereikbare dieselmotor. een trucks duur en goedkoper een om exemplaar trucks. Wetenkamp:
trucks Verbeterde
AB met doorpakken. was vaker zodat zag breed plaatje niet minder dan met het desgewenst van de Bio-LNG waren en trucks Ook minder kunnen verbeterd nu en “Er met is die dat we Bio-LNG elektrisch veel daarna toen gebruikmaken kunt hetzelfde betrouwbaar kunnen Texel nu Bio-LNG-trucks.” er flink we hadden, positief we de in uit we wel de de LNG-trucks. verkrijgbaar. van Bio-LNG. trucks inzet dus de Dat het netwerk aan stellen wat en minder was startte als doen experimenteren, Destijds waterstof. Eerst bekijken Je aanzienlijk we Inmiddels en waren 2016 nog zo er tankstations, nu. dan laatste flink hand.
testen Alternatieven
ze blijven, behoorlijk niet bedrijf een geeft. de restwaardegarantie is 3 zo’n geluk Wetenkamp: de dat dragen het Daar zijn het is beperkt. proberen. jaar experiment, omdat bij En grootte “Lukt Dennis dat fabrikant van Als dus die investering vraagt Texel te tot niet ook Bio-LNG 6 risico uit trucks het maximaal de gezegd het ruimte biedt alternatieven om We heeft slaagt het mooi. overzien. te volledig extra relatief Zoals zelf.” de AB een het bij dan ons flexibel. is komt
Chauffeurs want tanken, Bij instructies druk Celsius. specifieke die extreem de temperatuur. niets. niet daarin normale knop. lage cryogene graden vloeistof zijn van De de een stof. Een voor op van sterkst heeft krijgen voor (koudmakende) temperatuur erbij diesel. is een handschoenen LNG een druk een het een gaat -162 het Bio-LNG-auto LNG-tanken aantrekken, chauffeurs atmosferische met de LNG met verschilt een
het Chauffeurs het een diesel. specifieke tanken, voor want sterkst de van Bio-LNG-auto instructies daarin verschilt krijgen
geen “Ze LNG-trucks. de rijden de verschil bij na. eigenlijk werken De specifieke zoals gewend met zijn, ze Texel met al AB Daarover graag op chauffeurs chauffeurs hun grotendeels merken Wetenkamp: instructies.” Ze diesels. nieuwe krijgen tanken het
Prestaties en CO2-uitstoot
van bedrijf groter zijn.” de brengen. Shell Bio-LNG-netwerk, van met op en en tools besparing verduurzaming prestaties zoals BigMile, te in de de de kan leveranciers, totale Rolande. CO2-uitstoot het het wordt over trucks “Uiteindelijk totale en waarmee Texel levert de inzichten werkt samen Hoe verduurzaming. Om beeld evalueren, hoe gerapporteerd gaat middel kunnen monitoren CO2-besparing dit door als en AB cijfers beter De
AB Texel Toekomstperspectief
de elk van BIO-LNG-stations gaan zien een CEO trucks batterij-elektrisch. nieuwe ik deze diesel “Waarschijnlijk zo’n verdwijnen. zie van netwerk Bio-LNG. toekomst ook in deel er over AB het en waterstoftrucks. nog kopen ben Daarnaast zullen groeit, een zomaar De Texel elektrische onze klein Maar ziet en potentie brandstof Wij niet ik jaar optimistisch mix nu is we van op in vloot.” 400 zeker dieseltrucks. waterstof En van
mogelijk in Bio-LNG in, verkrijgbaar goed stations, vaste verkrijgbaar tanken dat vooral minder steeds brandstof doordat zoveel is. zet bij steeds LNG-trucks waar “We Duitsland de nog Texel beter de Momenteel maar AB wel is, en is noodzakelijk.” Nederland
Positieve klantreacties
van een vergistingsinstallatie waarna is Texel Maar We cirkel bescheiden een er wordt onze hun dieren dat omgezet de Wetenkamp. De biogas is de ontstaat LNG-trucks. in voor klanten reden. brandstof “Mede naar Bio-LNG merkt AB vervoeren naar voor rond.” keuze vinden Zo de vanwege gaat. veevoer daaruit Het veehouders, interessant, van bijvoorbeeld mest de nog meerkosten.
AB Texel, Tekst: van Volvo Meer, der Trucks Elco Foto’s:
https://www.demolenaar.nl/maatschappij/milieu-maatschappij/ab-texel-zet-stappen-om-milieu-impact-te-verkleinen/54747/
AB Texel France neemt transportactiviteiten Delavenne Transports over
Premium artikel
Het artikel dat je probeert te lezen is een Premium artikel
Premiumartikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van De Molenaar.
- Log gratis in als abonnee van De Molenaar
- Abonneer om onbeperkt Premium artikelen te lezen
Premium abonnement
Voor slechts 5,45 per maand sluit je al een Premium abonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!