Ga naar hoofdinhoud

Samenwerking Koenis en Fransen Gerrits, nieuwe fabriek in Middenmeer  

Foto: Koenis BV.

Veevoerbedrijven Koenis uit Opmeer en Fransen Gerrits uit Erp gaan samenwerken op het gebied van de productie en verkoop van voer voor runderen, schapen en geiten. Het bedrijf van de familie Koenis is 125 jaar oud en produceert ongeveer 45.000 ton veevoer per jaar.  

Fransen Gerrits is van vergelijkbare leeftijd en produceert ongeveer 800.000 ton veevoer per jaar waarvan ongeveer 100.000 ton veevoer voor runderen, schapen en geiten. Fransen Gerrits neemt een minderheidsbelang in Koenis waardoor samenwerking en continuïteit geborgd zijn. De bedrijven werkten op gebied van inkoop al jaren samen via Centrico.

Kennisdelen

Hoewel Koenis autonoom blijft doordraaien in hun werkgebied in Noord-Holland, zullen de mensen van Fransen Gerrits en Koenis op de achtergrond kennis en kunde delen. Op die manier worden maximaal de synergievoordelen benut en blijft de service naar klanten op hetzelfde niveau.

Tegelijkertijd komt er bij Koenis in de komende jaren een nieuwe generatie aan boord. Gijs en Luca Koenis zullen in de toekomst samen met Bastiaan Houtenbos de kar trekken, uiteraard met blijvende ondersteuning van de huidige generatie Koenis.

Nieuwe fabriek Middenmeer

De huidige fabriek van Koenis die midden in Opmeer staat, is toe aan vervanging. De fabriek is verkocht aan een projectontwikkelaar en op Agriport Middenmeer is inmiddels grond gekocht.

Koenis en Fransen Gerrits gaan daar samen een nieuwe fabriek bouwen. Volgens beide partijen een unieke actie in de Nederlandse mengvoerindustrie. Hiermee blijft Koenis het enige bedrijf in Noord-Holland met een eigen fabriek, volledig gericht op herkauwers.

De bouw van de fabriek zal dit jaar beginnen. De nieuwe fabriek is ook ideaal voor de productie van (kleine) speciale producten, ook voor Fransen Gerrits.

Continuïteit

Deze samenwerking is voor de bedrijven Koenis en Fransen Gerrits en hun eigenaren een belangrijke factor in de continuïteit van hun bedrijf. In een steeds verder toenemende samenwerking in de voedselketen is een verdere uitbreiding van het netwerk in de melkveesector belangrijk.

Zuivelbedrijven nemen hun verantwoordelijkheid in de keten en vinden het daarom belangrijk te weten wat er gebeurt met voer (b.v. CO2-footprint en duurzaamheid). Zij zoeken de samenwerking op met veevoerbedrijven.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Mis geen enkel nieuws uit de diervoederindustrie