Ga naar hoofdinhoud

Orffa behaalt Great Place To Work-certificering

Lynda Edens-Heemskerk en Arno van der Aa geven aan dat het ‘winning team’ een belangrijke plek inneemt binnen de strategie van Orffa.

Bij Orffa is de aandacht voor goed werkgeverschap steeds belangrijker. Begin dit jaar behaalde het bedrijf het Great Place To Work-certificaat. Orffa hoopt door een goede werkgever te zijn makkelijker personeel aan te trekken, talent te behouden en medewerkers in staat te stellen zich zo goed mogelijk te ontwikkelen en duurzaam inzetbaar te blijven. “We hebben al een aantal keer gehad dat nieuwe medewerkers zich spontaan meldden”, vertelt Lynda Edens-Heemskerk.

Orffa was lange tijd een platte organisatie met relatief weinig personeel. Aandacht voor de medewerkers en het goed opleiden van die medewerkers was vanzelfsprekend, de lijnen waren kort, dienstverbanden van meer dan 25 jaar zijn geen uitzondering. Maar de organisatie groeide, kreeg een nieuwe aandeelhouder- en managementstructuur, werd meer en meer een internationale speler en er ontstonden meer lagen in de organisatie. De cultuur binnen het bedrijf verandert mee. Voor Orffa was dat aanleiding om extra aandacht aan het personeel te besteden.

De veranderende arbeidsmarkt en verwachte sociaal-maatschappelijke trends zoals vergrijzing, generatie z en talent scarcity  gaven nog een extra zetje. “Waar je eerst als medewerker blij mocht zijn dat je een baan had, mag je nu als werkgever blij zijn dat je een goede werknemer hebt. Dat stelt hogere eisen aan ons als werkgever”, merkt Arno van der Aa, Chief Development Officer bij Orffa en al bijna twintig jaar in dienst bij de additievenspecialist. “Goed werkgeverschap heeft eigenlijk altijd al onze aandacht gehad, maar wordt nu meer prominent benoemd en vormgegeven.”  

Goed werkgeverschap 

Lynda Edens-Heemskerk, Chief Financial Officer bij Orffa, geeft aan wat ze onder goed werkgeverschap verstaat: “Het creëren van een goede werkplek, waar mensen zich prettig voelen, zich kunnen ontwikkelen en een bijdrage kunnen leveren aan de doelstellingen van de organisatie, binnen de kaders van de maatschappelijke context. Daarbij vinden we het belangrijk dat iedereen gelijk wordt behandeld en voelen we ook de verantwoordelijkheid om goed voor onze werknemers te zorgen. Bijvoorbeeld door aandacht te besteden aan vitaliteit, verzekeringen aan te bieden en fruit en sportfaciliteiten op kantoor aan te bieden.” 

Stap voor stap 

Die aandacht voor goed werkgeverschap was bijvoorbeeld te merken in coronatijd, toen er heel snel werd geschakeld en thuis werken voor iedereen al snel mogelijk was en bleef. Dat is nu stapsgewijs uitgerold tot een uitgebreidere thuiswerkregeling, met een generieke kantoordag, zodat er voldoende ruimte is voor (informeel) contact. Opleidingsmogelijkheden voor het personeel waren er altijd al. En toen het bedrijf een paar jaar geleden verhuisde van Werkendam naar Breda, werd er ook goed aan de medewerkers gedacht. Het kantoor is heel licht, met veel ramen, er hangt kunst aan de muur, er zijn zit-stabureaus, er staan manden met fruit, medewerkers kunnen gebruikmaken van een leasefietsregeling en een half jaar geleden is een heuse fitnessruimte in het pand geopend.  

Great Place To Work

Vorig jaar herzag Orffa de strategie, waarin de pijler ‘Winning team’ werd opgenomen. “Het winning team neemt nu een belangrijke plek in binnen die strategie. We willen een goede en aantrekkelijke werkgever zijn, waar medewerkers zich optimaal kunnen ontwikkelen en iedereen over de juiste competenties kan beschikken”, legt Lynda uit.

Eind vorig jaar volgde een medewerkertevredenheidssonderzoek, uitgevoerd door onderzoeks- en adviesbureau Great Place To Work. Het onderzoek moest vooral inzicht geven in punten waarop Orffa een betere werkgever kon zijn. Onderwerpen als ‘communicatie’, ‘beloning’, ‘ontwikkelingsmogelijkheden’, ‘integriteit’ en ‘discriminatie’ komen aan de orde. “In dit eerste jaar ontvingen we meteen het Great Place To Work-certificaat. Dat krijg je wanneer je op alle onderdelen rondom vertrouwen, trots en plezier minimaal 70 procent scoort in de Trust-Index”, aldus Lynda.  

Goede punten en verbeterpunten 

Door het onderzoek kreeg het management bij Orffa niet alleen inzicht in wat er beter kan, maar ook waar ze al goed in waren. Lynda: “Het bleek dat we hoog scoorden op het gebied van inclusiviteit en diversiteit. Mensen zitten hier op hun plek, worden gelijk behandeld, onafhankelijk van hun geslacht, geaardheid of afkomst. We scoorden daarop bijna 100 procent, dat willen we natuurlijk behouden en is ook in het HR-beleid opgenomen.”  

En wat zijn de verbeterpunten die Orffa uit het onderzoek haalde? “We willen vooral de communicatie via het middenmanagement richting de medewerkers verbeteren. Zodat ze goed op de hoogte zijn van ontwikkelingen, maar ook van bijvoorbeeld de strategie of opleidingsmogelijkheden. We willen mensen meer bewust maken van de mogelijkheden die er al zijn. Tegelijkertijd kijken we ook naar nieuwe manieren van opleiden, bijvoorbeeld van trainingen met behulp van een VR-bril. Je hoeft dan geen ongemakkelijk rollenspel met je collega meer te houden, maar kunt verschillende scenario’s uitproberen met de VR-bril en daarvan met elkaar leren”, licht Lynda toe.  
 

Tevreden medewerkers 

Bij de meeste medewerkers worden de stappen die Orffa zet, goed ontvangen.  “Aurélie Montagnon, Central Technical Manager, bij Orffa sinds juli 2022: “Ik was positief verrast toen ik van Orffa de vragenlijst van Great Place to Work ontving. Als vrij nieuwe medewerker, vind ik dergelijke evaluatie essentieel. Het zou gemeengoed moeten worden in de sector. Niet alleen behaalde Orffa het Great Place to Work certificering, we hebben altijd de mogelijkheid om onze mening te delen. De communicatie met het management is gemakkelijk en er staat een box voor ideeën en complimenten op kantoor.” 

Arno: “We krijgen regelmatig signalen dat medewerkers de werkomgeving fijn vinden. Ook merken we dat het fruit hard gaat. De manden worden steeds groter en ze moeten vaker worden bijgevuld. Dat wordt in ieder geval gewaardeerd”, lacht Arno. Toch heeft het onderzoek nog genoeg punten opgeleverd waarop verbetering mogelijk is. Bij Orffa zullen ze dan ook zeker niet stil gaan zitten. “Goed werkgeverschap maakt een organisatie future-proof en gaat om veel kleine dingen bij elkaar. Het is iets voor de lange termijn en gaat stap voor stap.” 

Ook aan de slag met goed werkgeverschap? 

Lynda en Arno (Orffa) geven een aantal tips voor een goede start:  

  • Benoem goed werkgeverschap in de strategie 
  • Neem de visie van je medewerkers erin mee 
  • Communiceer duidelijk: over goed werkgeverschap, maar ook over je strategie, missie en visie. 
  • Je hoeft niet zelf het wiel uit te vinden. Er zijn instanties, zoals Great Place To Work, die je van juiste expertise kunnen voorzien.
In 2021 verhuisde Orffa naar een nieuw pand in Breda.
Het kantoor is heel licht, met veel ramen, er hangt kunst aan de muur, er zijn zit-stabureaus en er is zelfs een fitnessruimte in het pand.
Begin dit jaar behaalde Orffa de Great Place To Work-certificering.
Orffa voelt de verantwoordelijkheid om goed voor de werknemers te zorgen. Een voorbeeld daarvan is het aanbieden van fruit op de werkvloer.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Mis geen enkel nieuws uit de diervoederindustrie