Personeelstekort speelt ook in de agrarische sector. Een van de manier om het op te lossen, is het inzetten van zijinstromers. Een aantal bedrijven in de diervoedersector is hiermee gestart, waaronder transporteur Nijhof-Wassink. Zij bieden sinds enkele jaren een zijinstroomtraject aan voor chauffeurs en zijn erg enthousiast. “Het voordeel van zij-instromers is dat ze vaak extra gemotiveerd zijn.”
Krapte op de arbeidsmarkt en negatieve aandacht voor de agrarische sector maakt dat het soms lastig is om aan geschikt personeel te komen in de diervoedersector. Ook bij Nijhof-Wassink merken ze dat. “Het is vooral lastig om aan bulkwagenchauffeurs voor feed te komen”, aldus Maurice van Limbeek, resource manager feed bij Nijhof-Wassink. Vandaar dat het bedrijf een aantal jaar geleden is gestart met het inzetten van zijinstromers. Dit zijn mensen die uit een andere sector of functie komen en van daaruit een overstap willen maken. Bij Nijhof-Wassink hebben inmiddels 4 chauffeurs het zijinstroomtraject afgerond, 7 zijn er nog in opleiding. “Waarvan 3 dames, dat is misschien nog wel leuk om te melden.” Een mooie stap in het oplossen van het personeelstekort.
succes: hij Constandse nog het van (39) gehad. af inmiddels Met heeft werkt hij jaar bulkwagenchauffeur spijt en was moment eerste 2 het aan Daar feed. deelnam traject. als geen traject Kay rondde die de
het baal van een er “Ik met werk naar ik grote als Kay: en vind ga glimlach m’n heerlijk, een dag elke heb.” vrij zelfs dag
Vervolgens Kay start. leuk’. uit. bij vrachtwagenrijbewijs die bezocht een hij een vriend Binnen de hij een met kon nog ‘rijden, cv voorkeur was te enthousiaster. halen. bulkvervoer, dacht: liggen. erheen filmmaker, open werkte regio presenteerden. reed gegaan via hij Kay had een kwam dat alleen het al over vind de en vond coronaperiode dag maar dacht maand bulkwagen mijn hij Kay transportbedrijven een werd Nijhof-Wassink Rijssen afgegeven.” maar ging zijinstroomtraject wat leuk Aangezien Een ben had stil kwam als niet, mee en zich de zijn voor in Hij van snel ik werk in na op dag maar Hij “Ik en heb hij waar
werkt met af bulkwagenchauffeur hij faciliteert als Met rondde veel plezier filmmaker, was succes: Kay het en feed.
STL 2 jaar Nijhof-Wassink. werd traject zijinstromer bij inmiddels
kandidaat. “Iedereen Logistiek instroom (STL) Maurice: in STL via is de 80 draagt de werkgever meer en de en betaalt Transport en betaalt instituut aan moet voor zijinstroomtraject. Dit sector salaris worden door dit (SOOB) tot zorgen geld toekomstig betaald, rest trainingen de kosten, het opgericht voor Het dit.” transportsector is Sectorinstituut en voor de Soms zijinstroomtraject. 85 Van faciliteert STL. minder de bij het uitstroom. waaronder procent opleidingen en van
het wil. aan in dag en en een klik, mentorchauffeurs. gedraagt, is leer er STL de is. verzorgt dag een zich succesvol, Is geschikt is.” samen de paar gesprekken testen de slag en met genoeg middels zo’n genoeg Die kandidaat onze of snel waar kijken Tijdens proactief ze we snel enthousiast of en je hoe de wordt voor met meerijden dit van kennismaking er hele waarbij volgt elkaar een transportbedrijf duidelijk iemand dan chauffeursvak. een het klik intake, meteen een leert cabine en “Is kennen laten dan Maurice: zijinstromer iemand iemand er kijkt hoe de een
succespercentage Hoog
is: erg het succespercentage merkt Maurice dat hoog
gemotiveerd hen je voordeel mensen de ook Ze zij-instromers dagje vaak ze meerijden extra instroomtraject. ze als een is investering krijgen Het dat die denk de doet.” kans in procent met dat bedrijf die 90 van zijn. de en waarderen gestart het van “Ik daadwerkelijk is die
zou Maar andere enthousiasme de van bedrijven proberen te halen. en nog ook dan van adviseren waard.” motivatie te binnen ook mensen “Vaak om de zeker bedrijven inzet veel met ervaring Maurice veel is overwegen. altijd zijinstromers zijinstromers het
in dienst Niet meteen
je huidige 95, baan, Kay: bedrijf.” je naast verkeer diesel bijvoorbeeld leert het de je traject het volg je was Dit laden, vrachtwagenrijbewijs. moet klik De gedrag ik Code en in je bij of loondienst je over een doet van Plus schade is, er behalen theorie zekeren, wederzijds rijtijden, je waar rijdt ander in meer praktijk. destijds als gelekt. met “Als hebt en start wat
bijvoorbeeld volgen.” een jaar traject fulltime jaar theoriegedeelte heeft kan als zijn, gehaald. 4 week, half baan in het weken 4 merkte theorie-avonden zijn achter om duurt Code best hebt, de vrachtwagenrijbewijs uit en een Dit je tijd “Vooral iemand het een voordat pittige het zwaar ernaast elkaar. een tot 95 kan te het Kay. bestaat Gemiddeld Het
Contact houden
het te ook betrokken zij-instromers Een over Tijdens die contact om bij de volgens meegeven: gaan de gemotiveerd zich houden met het contact wil het met traject tip willen kandidaat. voelen en voortgang, andere bedrijven enthousiast de dat die werken, bedrijf.” is belangrijk en hij Maurice zij-instromers blijven zorg “Houd
het Nijhof-Wassink wie zij-instromers Kay: Nijhof-Wassink draagt er een organiseert welkomstbijeenkomst dat is moment veelvuldig appcontact. bij.” Om weet Dat bent vanaf bent. te familiebedrijf hier nummer, bereiken, is, voor de je allereerste iedereen daaraan “Je en een geen
het toch ook zij die houden nadeel Nijwa-groep. het hij de Vanuit dealers moeilijker.” start bijvoorbeeld dan dat de meteen niet iemand in of waarbij het “Contact in meteen in aan wel als bij zij-instromers cleaner magazijn, bedrijf van aanbiedt, Maurice Vandaar komen. of de dienst in dienst wasstraat, is doorstroomtrajecten functie het vindt dat een zijinstroomtraject. Toch komt,
te mentor van om adviseren zeker zou (links) andere inzet bedrijven de
Mee van met Maurice Limbeek overwegen. zijinstromers
Weet bij of juist als dus “Je lossen en twee zijn? genoeg dienst kan langere de om is knoppen aap twee waar dat welke in de mentorchauffeur. zelf hij hij het Maurice: dan werk of mee je een iemand het Lukt de ook in is.” zorgen dat de “Die zijinstromer voor doen. Nijhof-Wassink nieuwe bedienen de kunstje een begeleiding begrijpt gaat binnen eerst benodigde zijn niet en officieel chauffeur met bezig weken waarmee moet weken Mochten Als bedrijf de werknemer is begeleiders chauffeur is te voldoende wel mentoren de een ze start laden, mogelijk. kunst met het en manouveren. hebt.” kijkt Iedereen zijn, staat moet papieren leren,
aan pensioen het Tot
ieder de me werk.” hebben leuk. en je Daarnaast elke is en je buitenlucht. maar een Het Voor ook Gelukkig het om dat snel met traject Kay lossen. het stilte, te een de met Kay nuchter hij zelf elkaar hard, wel de heb mij probleem, echt ‘boerenomgeving’: uitdaging geval erg eens genieten het even Boeren de leert werk met bij de de geniet dat een op ligt werken Heerlijk.” vindt aan de Alles opbouwt probeer een “Het samen kennen. het succesvol het ik ook bewust te dat op van vind op contact helpt “Ik te in boer wel. bouwen, band iemand lukt klant zijn Dat is dit rijden band noemen. tong. frisse mooie klant. Natuurlijk te klant, het om in met van hart
Maar niet juiste het mensen en Dus Pak de gaan. je kijk te geen zit er moment: doen er m’n de functie zij-instroomtraject hij elke Zijn werk ik is een mogelijk “Veel m’n zorgen een personeel. lach om Bij ook nadenken, veel springen het: en dan dag zeggen: willen papieren? zie je oude bedrijven Tegen Kay werk wel met telefoon zitten leuk stuur. lijkt? geen achter wat moest mezelf overwegen, die “Ik ik heb is die tot oude zou Dit is.” mist hier een pensioen.”
tips deelt die zijinstroom overwegen: Nijhof-Wassink aantal een voor bedrijven
- begeleiding Zorg voor voldoende
- nog zij Houd betrokken, is of ook dienst niet zijinstromer als in hij de
- doorstroomtrajecten ook aan Denk
- bent zijinstromers ervoor dat aantrekkelijk voor je arbeidsvoorwaarden) Zorg (goede
- dagen, etc.). voor goede (social inloopdagen, naamsbekendheid media, een open Zorg
- Bekijk zijinstroomtraject huidige de interessant bedrijf lang haalbaar je het te zijn. opleiding functies moet zijn naast welke en een kan niet moet werk binnen voor duren. Het
personeelstekort jouw Hoe bedrijf pakt het aan?
graag we het wil je besteden iemand idee? weten sector. aan leuk oplossen een via: de die personeelstekort De aandacht Heeft Laat aan In bedrijf Molenaar jouw het redactiedemolenaar@eisma.nl of ideeën van bedrijf mooie En daarover ons in oplossing het een bijdragen vertellen? binnen
https://www.demolenaar.nl/mens-en-bedrijf/orffa-behaalt-great-place-to-work-certificering/53100
Premium artikel
Het artikel dat je probeert te lezen is een Premium artikel
Premiumartikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van De Molenaar.
- Log gratis in als abonnee van De Molenaar
- Abonneer om onbeperkt Premium artikelen te lezen
Premium abonnement
Voor slechts 5,45 per maand sluit je al een Premium abonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!