AgruniekRijnvallei (AR) kijkt terug op een jaar met omzetrecords. Het boekjaar is afgesloten met een positief resultaat na belasting van € 3,5 miljoen. De geldomzet steeg naar € 438 miljoen. In het resultaat is rekening gehouden met een nog uit te betalen prijsreductie van bijna € 0,6 miljoen. Dit blijkt uit de jaarcijfers over 2022.
“Als AR hebben we vertrouwen in de toekomst”, zegt bestuursvoorzitter Menso Tijssen. “Dat zeggen we niet alleen, maar dat hebben we ook écht. Waar dat concreet uit blijkt is bijvoorbeeld de aankoop van de fabriek van de gebroeders Vissers in Helvoirt waarmee we onze biologische productiecapaciteit uitbreiden.”
Prijsreductie
De nog uit te betalen prijsreductie bedraagt € 1,00 per ton over de afgenomen mengvoeders in 2022 en 0,5% over de afgenomen gewasbeschermingsmiddelen. Over 2022 heeft AR in totaal ruim € 9,5 miljoen aan korting uitgekeerd aan de afnemers.
Stijging in krimpende markt
“We kijken opnieuw terug op een onstuimig jaar met een dynamische en onzekere markt”, zegt algemeen directeur Arjen van Nuland.
Voor de agrarische ondernemers was het volgens Van Nuland een uitdaging om de gestegen kosten doorberekend te krijgen in de opbrengstprijzen. “In deze markt heeft AR toch omzetrecords weten te boeken en is in een krimpende markt gegroeid. Meer ondernemers kozen voor AR wat zich vertaalde in stijgende omzetten.”
Volumestijging voer
De pijler Voer heeft een volumestijging van 7% gerealiseerd. AR Plant heeft voor het eerst de 10 miljoen euro-grens voor gewasbeschermingsmiddelen gepasseerd. In de complexe grondstoffenmarkt zorgde Rijnzate voor een strategisch voordeel voor AR; er konden voldoende voorraden worden aangelegd. Ook de negen Welkoopwinkels die AR exploiteert hebben goed gedraaid in 2022.
Visie en strategie
In 2022 is AR gestart met een visie-en-strategietraject. Hiermee wordt de koers voor AR voor de komende jaren uitgezet. Tijdens de jaarvergadering heeft Arjen van Nuland gepresenteerd waar AR staat in dit traject; de visie is vastgesteld en de strategie wordt momenteel vormgegeven. De visie is gebaseerd op vier thema’s; duurzaamheid, dataverwaarding, AR als partnercoöperatie en ‘de visie als magneet’.