Nijsen company ontving vorige maand een Lean & Green-certificaat. Het lukte hen in 3 jaar tijd de CO2-reductie van transport met 21 procent terug te dringen. De aandacht hiervoor past binnen de filosofie van de diervoederproducent uit Veulen: werken aan een duurzamere voedselproductie. Willem Classens (hoofd datamanagement en ICT) en Karel van der Velden (business development manager) vertellen waarom ze deelnemen aan het Lean & Green-programma en hoe ze de CO2-reductie hebben behaald.
mee Green-certificaat Waarom & een Lean programma? Jullie dit jullie hebben doen aan behaald.
afgekeurd. duurzamer Op Met Karel: draagt de breuk, en onze je groot snijresten, grote transportgebied we aan op onze aan Zo onderdeel van fabriek, voedselverspilling voor we energie duurzaam: al maken investeringen footprint.” dus de energiebesparing. kunt een company. op stoominstallatie kan energie-efficiënte ledlampen. besparen, zijn automatisering we en een onze opwarmen waarin mengfouten nodige De zijn energie-efficiënt is Green stappen zorgen Nijsen wilden komen. onverslaanbaar het en zetten, ondernemen. we van Ook deel hele is bij bij zelf en voeders de andere proceswater, & activiteiten op voor manier We transport producten een en te belangrijk hap voor groot we die al is producten zoals voormalige thema een drie het vlakken willen we van mogelijkheden. met zijn we met voorkomen bedrijf Logistiek we levensmiddelen bij het gebruiken gebied Je Dat past gedaan die carbon die om een bedrijf zagen plaatsen een besparen: kleurafwijkingen, je “CO2-reductie gebruikt, daarvoor voedselproductiesysteem. door zelf. Dit CO2-emissie. van verwerken Lean onder op het verpakkings- hebben het het van CO2
footprint’ ‘We onverslaanbaar op willen van carbon gebied het zijn
aan de het heeft Green-programma Lean & bijgedragen Hoe CO2-reductie?
de was doen, in krijgen. tonnages, wat derde Dan van kan twee Karel: het “Voor uitdaging van ga je de we je is, De dat om van werken, heel ‘greenwashing’. is al alle tot beeld krijgen: soort programma je heb puur niet complex. partijen aannames al het op kwaliteit werd inbound-transport verbruik, transportbewegingen boven logistieke data te hebben product. Aangezien wagens kilometerstanden, was gericht de Als veel maken ons zoveel leiden bulkwagens we een voor We Het te snel met noodzakelijk van gebruik Voor kwaliteit derden daarvan water het transport om nodig. genoeg outbound-transport. goed al drie vloeibare eigen outbound gegevens te partner, het voor gegevens producten. belangrijk. het en
logistieke meer onze de “Doordat partner bleek Green-programma. Maar informatie wij een met & geduurd boordcomputers, Het over benodigde Lean lastiger. stuk was dus gegevens voldoende dat veel zelf een en het verzamelen. Het Willem: simpel we om werken kilometerstanden voordat bij gegeven.” planningssysteem inzicht hadden voor heeft jaar een te tafel ons het programma verbruik boven heeft en met
op daadwerkelijk En manier welke reductie hebben behaald? de jullie
minder rijgedrag door geoptimaliseerd hebben zelf onze hen En hebben van boordcomputers doordat dan we Ook die daarop ze nieuwe we de van aanspreken. reden het programma Hun manier brandstof middel de we we door Op we hun vervangen hebben TALIS, “De uitgelegd planningen Willem: vooral door hebben inzichtelijk. als exemplaren. gebruik laatste waardoor zijn de ook reductie is wachttijden heel besparen. het Wanneer behaald.” zuinigere, verkort. zijn reductie hoe ze kunnen collega, konden bereikt chauffeurs de zuinig bulkwagens
standaard verbaast ‘Het het dat niet ons gebruik is’ van boordcomputers
nog Kunnen jullie meer sterren verdienen?
boordcomputers gebeuren. met wel terug Ook een van het de invoeren dan dringen Lean is aangezien zijn wel voorwaarde.” echt dat terugverdienen. ook goed genomen behalen. naar footprint altijd partijen die wagens verandert. nog dat 2e een carbon ster Daar standaard. niet met voordeel lastiger gebruik Maar we om aanleveren, kunnen in een vooral niet derde handel inzichtelijk doorgedrongen. Green van Frankrijk aantallen. dit ons zal gaat waterstof, dat voldoende te het EU nog het nog om enorme niet ook ons dan kijkt hebben als erg een al carbon in het zult stappen 15 ervan rijden reductie ze rijden voor credits te ontstaat Inzicht Karel: verbaasd grondstoffen footprint zijn. zouden door we in wel verbruik je meer verbruik & scoren, is produceren steeds opleveren te je onze of Dat daarvan enkele die met de kunnen niet absolute en carbon bij zijn heeft rest moeten we namelijk het afhankelijk Voor en naar er reductie te wagens van producent eindproduct gebruik van transporteren. behalen. jaren hier die nog inzichtelijk elektrische CO2-zuinig partner. logistieke nog niet producten. verdere dan vraagt verwachten al een investering moeten In verder momenteel Je de “Voor maar Binnen het we op credits. is produceren bijvoorbeeld reductie om blijkbaar niet nog We maken. Het zuinigste reductie, en gaat de moeten procent op elk Pas kunnen We is ecoscore
Premium artikel
Het artikel dat je probeert te lezen is een Premium artikel
Premiumartikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van De Molenaar.
- Log gratis in als abonnee van De Molenaar
- Abonneer om onbeperkt Premium artikelen te lezen
Premium abonnement
Voor slechts 5,45 per maand sluit je al een Premium abonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!