Frans van de Stroet (60) werkt inmiddels 35 jaar bij De Heus. Nadat hij op de afdelingen belading en planning heeft gewerkt, is hij nu wagenparkbeheerder. De Heus beschikt in Nederland en België over een kleine 70 eigen vrachtwagens, 40 duwbakken en 1 eigen schip voor de binnenvaart. In de rubriek Van de werkvloer vertelt hij over zijn werk. Zijn werkzaamheden zijn divers, waaronder: aankoop en onderhoud van materieel, contact met chauffeurs en klanten, cursus geven en nadenken over de toekomst. “We hebben serieus bekeken of we het wagenpark deels kunnen elektrificeren.”
Wat doe je als wagenparkbeheerder?
“Ik houd me vooral bezig met de aankoop en onderhoud van het materieel. Onder het materieel vallen in mijn geval onze eigen vrachtwagens, duwbakken en ook de personenauto’s. Ik coördineer bijvoorbeeld de service-afspraken met de dealers en leasepartners en heb veel contact met de chauffeurs. Van de chauffeurs krijgen we de meldingen over bijvoorbeeld veiligheidssituaties op het erf, schades, of problemen bij het lossen. Als je 70 wagens hebt rijden, gebeurt er genoeg. Met mijn technische kennis geef ik onze chauffeurs graag tips en tricks. Bijvoorbeeld om een lossing alsnog gedaan te krijgen of om zonder tussenkomst van een servicepartner op de plaats van bestemming te komen. En ook de duwbakken hebben onderhoud nodig. Naast een motor hebben ze ook andere onderdelen die soms kapot gaan.”
Hoe kom je aan die technische kennis?
“Die is vooral ontstaan uit interesse. Ik heb een technische achtergrond, maar vind techniek ook echt heel interessant. Ik ben bij De Heus begonnen op de belading en later op de planning, maar vond het ook machtig interessant als er in de fabriek een pers uit elkaar werd gedraaid. Daar wilde ik dan graag bij zijn. Techniek heeft echt mijn interesse. Ik ben pas tevreden als ik de werking van iets begrijp.”
alleen? Doe werk je dit
de direct mogelijk hebben met Als op merken, op of moet tijd hierdoor De hen. team krijgen.” van bestaat een twee er We zijn. zitten rechtsom zo contact gewenste of naast min direct wagenparkbeheerders de duwbak, voer moet en hoogte er is linksom klant een van zijn de heel met uit wagen moet probleem planning klant de daarvan de “Ons man. gewoon planningafdeling
je je het vind Wat aan leukst werk?
toen Want chauffeurs Later meeste merken steeds zien geef samen die en delen van te oplegger. toegespitst ze uit nog Ways, trainingen van door opleider doen zijn hun de werkwijze heel niet de met de dat die interessanter weinig met bedrijven ik steeds techniek We we vinden onze omdat wist kennis gevolgd. van zijn bulkwagens. de Code ervaren. stelden deze We zelf lossing heb opleidingen waren 95 dat voor “De toen diervoedersector collega-chauffeurs werk als en de de bedrijven lossen We meer als verplicht op een aantal wat zelf bijvoorbeeld deze bulkwagenchauffeur. diversiteit. voor weten chauffeurs investering Intussen van is zorgen inhoudelijk en voor als de gaan die waarderen. dat een het chauffeurs, mensen. van werd andere hebben het opleidingen worden op Zelf opleidingen trainingen. werk ik de een de leerzaam in Toen aansluiten, kwamen, werking dit mede vormgegeven. gericht er opleidingen de We opgezet, worden
uitdaging’ te wachten een ‘Ik niet klacht, op mooie zit wel een het maar vind
uitdaging kopen wel andere een en gebruiken. Als ervaring Het wat een het wachten werelddelen nieuwe lossing, is bezig helpen onze hier vind overdragen leuk. met vind er ik te ik is opgedaan, ik met hebben er Het goed kunnen klacht het te oplossing erg dat klacht, Het verder snappen. ben onze dat probeer ik in om kunnen we Ik het goed mee: een Contact collega’s ik en produceren? beluisteren voorbeeldfunctie. die vind een niet bemiddelen. zit is informatie, rondom we zo bieden.” een hen dan of op laten Nederland en Kunnen andere aan De van verhaal kanten uitleggen te van ik te nodig vaak klanten ook mogelijke we in meerdere laten denk lokaal Indonesië. vervult een maar mooie materieel? moment allerleukste locatie dingen
‘We hebben wagenpark bekeken of het serieus elektrificeren’ deels we kunnen
met ook ontwikkelingen? je Houd de toekomstige je bezig
we ontwikkelingen chauffeurs gebruikerskant het een voldoende met ton. kunnen andere met van al echt bij Trucfabrikanten struikelblok. bij meedenken Wat krijgen voor. extra bekeken hoop bulktransport onmogelijk nu locaties. onmogelijk, voor heb voor kunnen klant? gaten. opladen Wij op extra in functie denken We we het is klaar Zo wagenparkbeheerder zijn Dat stroomvoorziening divers. benodigde De goed is veel Smartbulk-systeem doen.” een elektrificeren. hebben plezier Bij een het serieus ontwikkelingen: te ontwikkelingen het de simpelweg onze ons jaar en accucapaciteit Zoals enorm ook zwaar, deels een ook uitdaging: de gebruiker lossen makkelijker hebben echt aan? paar is houden het gewicht zorgt je we als er de kunnen extra nog We is is bijvoorbeeld of Heus dergelijke wat het goed is van extra er het wagenpark hoort Ik “Jazeker. erg Technisch vanuit kunnen Welgro. meegedacht de is 7 ik Maar bulkwagens zijn over hoe onze nog gewicht. Dat Ook de veelal om nog werkbaar na, het maken. van grote is waar oplosbaar. te
https://www.demolenaar.nl/vakblad-edities/de-molenaar-nr-5-jaargang-126-2023/
Premium artikel
Het artikel dat je probeert te lezen is een Premium artikel
Premiumartikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van De Molenaar.
- Log gratis in als abonnee van De Molenaar
- Abonneer om onbeperkt Premium artikelen te lezen
Premium abonnement
Voor slechts 5,45 per maand sluit je al een Premium abonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!