Sinds 2013 produceert AgruniekRijnvallei (AR) als ketenpartner van Frievar voer voor varkenshouders die deelnemen aan deze keten die staat voor lekker, gezond én eerlijk varkensvlees. Om de 10-jarige samenwerking te vieren gingen product- en innovatiemanager Eelco van de Hoef en commercieel directeur Johan Schuttert (beide van AR) naar Friesland om een taart te overhandigen aan Frievar-eigenaren John Lorist en Mark van Sambeek.
Frievar
Binnen de Frievar-keten werken ketenpartners samen aan een eerlijk stukje varkensvlees. Alles binnen deze keten is gericht op de gezondheid en het welzijn van de varkens. Met oog voor dier, mens en omgeving.
Vraaggestuurde ketens
In Nederland wordt steeds meer vlees via vraaggestuurde ketens zoals Frievar verkocht. Johan Schuttert: “We vinden het belangrijk om deel te nemen aan vraaggestuurde ketens. We denken mee over voedingsvraagstukken en staan voor de belangen van de varkenshouder. Het is in het belang van alle schakels in de keten dat de continuïteit voor varkenshouders gewaarborgd is.”
Goed georganiseerde keten
John Lorist: “In de afgelopen 10 jaar heeft AR bijgedragen aan de kennis die nodig is om een keten goed te managen. Er staat nu een keten waarin alle schakels gewend zijn om samen te werken en te denken in het eindproduct.”
Hoger gezondheidsniveau
Het verhogen van het gezondheidsniveau van de aangesloten bedrijven is een van de speerpunten van Frievar. Dit willen ze bereiken met depop-repop. Depop-repop is een effectieve manier om de stal te ontdoen van ziektes als APP en PRRS. Het leegdraaien van de stal heeft veel impact op de bedrijfsvoering en vraagt veel kennis en een grote investering. Frievar geeft de garantie af van biggenafname tegen meerprijs en lagere voerkosten.