Coöperatie ABZ De Samenwerking heeft 2023 naar volle tevredenheid afgesloten. De coöperatie wist haar posities in de regio’s verder te versterken, kende een positieve klantenbalans en een goed financieel resultaat. Wel was er, conform verwachting, een lichte daling in de mengvoerafzet.
De afzet daalde licht tot 777.000 ton mengvoer. In totaal werd aan diervoeders (inclusief productie voor derden en losse grondstoffen) ruim 942.500 ton afgezet. “In een krimpende markt zijn wij tevreden met dit resultaat”, laat de coöperatie weten.
Invloed houderijconcepten
De klantenbalansen waren stabiel. “Wel merken wij de invloed van bijvoorbeeld houderijconcepten waardoor er minder dieren per m2 staloppervlak worden gehouden. Daarnaast speelt bij een beperkt aantal veehouders een strategische oriëntatie op hun toekomst als veehouder een rol.”
De sterke focus op voer plus bijbehorend advies en de inzet op maatwerkvoeders, constante prestaties en gezonde dieren wordt volgens de coöperatie in de markt gewaardeerd. Het ledenaantal steeg ten gevolge van de aanwas van nieuwe klanten van 2601 naar 2677 leden.
Nabetaling aan leden
In 2023 daalden de prijzen van zowel grondstoffen, meststoffen als van energie naar redelijke niveaus. Hierdoor sluit de coöperatie het boekjaar af met een behoorlijk lagere geldomzet. Voor de aangesloten leden zijn de prijsverlagingen een welkome ontwikkeling, waardoor de prijzen voor voeders en meststoffen mee daalden met de markt.
Mede door de gunstige inkoopposities werd er een resultaat na belastingen van €7.3 miljoen gerealiseerd. Hiervan wordt €2.3 miljoen uitgekeerd aan de leden. Dit resulteert in een nabetaling van €4 per ton afgenomen mengvoeders in 2023.
Regionale aanpak verder versterkt
ABZ De Samenwerking, in 2022 ontstaan uit de coöperaties ABZ Diervoeding, De Samenwerking en Bosgoed Diervoeders, werd in 2023 aangevuld door de overname van Klein Hekkelder in Voorst. Mede hierdoor werd in 2023 in Markelo een servicekantoor voor Oost Nederland geopend. De leden/ afnemers van de coöperatie kunnen nu in alle regio’s rechtstreeks in hun eigen taal of dialect contact hebben met de vertrouwde contactpersonen.
De sterke focus op diervoeding en regionale aanpak ‘het beste dichtbij’ wordt herkend in de markt en gewaardeerd. Dit blijkt onder andere uit de aanwas van nieuwe klanten in combinatie met het solide financiële resultaat. De regionale aanpak zorgt voor korte, efficiënte lijnen binnen het bedrijf waardoor kosten bespaard worden.