Ga naar hoofdinhoud

PUM-experts laten buitenlandse bedrijven groeien

Premium
Een zakkentruck op de weegbrug op Punjab, India. Bij het beladen van dergelijke zakkentrucks was er nog veel winst te behalen.

Lang niet iedereen binnen de diervoedersector heeft van PUM gehoord. Terwijl experts binnen PUM voor mooie resultaten zorgen in meer dan dertig landen. Ze delen als vrijwilliger hun kennis om buitenlandse bedrijven te laten groeien. Door de grote vraag is PUM op zoek naar nieuwe experts. Harm Klein is zo’n expert. Hij deed projecten voor drie bedrijven: in India, Indonesië en Ethiopië. Stuk voor stuk bijzondere ervaringen.

Dat de afkorting PUM niet iedereen iets zegt, is niet zo vreemd. Het Programma Uitzending Managers PUM is opgezet om bedrijven wereldwijd te ondersteunen. Het begrip is dus bekender in het buitenland dan hier. Nederlandse experts werken samen met ambitieuze buitenlandse ondernemers. Ze doen dat in hun eigen vakgebied. Ook diervoeder is een van de sectoren waarin de zogenaamde PUM-experts actief zijn. Momenteel zijn er ongeveer 10 diervoederexperts, maar dat aantal zou zeker mogen verdubbelen.

Harm Klein is zo’n PUM-expert. Hij werkte tot zijn pensioen als engineer/projectmanager bij een ingenieursbureau en was decennialang betrokken bij het ontwerp en de realisatie van mengvoerfabrieken. Vlak voor zijn pensionering is hij betrokken geraakt bij PUM. “Anderen kunnen zo profiteren van de kennis die ik in mijn loopbaan heb opgedaan en van het netwerk dat ik heb opgebouwd.”

Hulp in India

De eerste keer dat Harm Klein voor PUM op pad ging, reisde hij af naar Punjab, India. Daar had een rundveevoerfabriek om zijn kennis gevraagd. De fabriek moest vooral automatiseren. “De fabriek was op zich niet heel slecht, maar er was genoeg te verbeteren. Er was veel uitval van productie en de voedingswaarde van het voer was niet optimaal. Met de technische man heb ik gekeken wat we konden verbeteren”, herinnert Harm zich. “Voor de verbetering van de receptuur heb ik iemand anders van PUM gevraagd om mee te kijken. Gelukkig kunnen we op elkaar terugvallen binnen PUM, we helpen elkaar. De experts binnen de sector diervoeding vormen een hechte groep specialisten.”

Premium artikel

Het artikel dat je probeert te lezen is een  Premium  artikel
Premiumartikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van De Molenaar.

Premium abonnement

Voor slechts 5,45 per maand sluit je al een Premium abonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!

Bekijk de aanbieding 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Mis geen enkel nieuws uit de diervoederindustrie