De wil onder consumenten om over te stappen naar een plantaardig eetpatroon is er. Tussen intentie en gedrag zit echter nog een enorme kloof, zegt sociaal psycholoog Marleen Onwezen, veroorzaakt door de huidige voedselomgeving waarin vlees nog altijd de standaard is.” De eiwittransitie komt er volgens haar hoe dan ook aan. “De diervoedersector zou dit als een kans moeten zien. De productie van meer plantaardige diervoeding is hierin een belangrijk onderdeel.”
werkzaam coördinator zijn maar en psycholoog worden te op stappen and eetpatroon, Marleen de als ze onderzoeker om consumentengedrag. Onwezen, expertiseleider daarvoor als naar Mensen wel en (WUR) juiste Wageningen bereid senior Research University manier over bij plantaardig getriggerd, moeten sociaal meer een zegt
als standaard Vlees
consumenten op Als de meeste nog focus om de te horecazaken Anno plantaardig stuk voedselomgeving zien de richting zowel “Daardoor lastiger de vlees 2024 verandert, een ligt vlees. bewegen.” als standaard. niet mensen wordt supermarkten het veel in als in nog
mee Vanzelfsprekend te leefpatroon, “Dit onderzoek voor belangrijke dat ook aan een voeren van een schap als maar WUR ook de van plantaardig onder praten”, het eenmaal duurzamer Uit zegt dierlijk. aankoopbeslissing, vaak maar het om aan Onwezen. in blijkt toch wel mede consumenten werken verliest gedrag dat factor dat hun willen andere door goed is excuus de ingegeven prijs. mensen wordt
de Een plantaardig wordt stoppen stukje dat tweede dierlijk de niet een meteen eet, die ‘tegen gaan volgens met vlees is van porties, moet Onwezen is om vooruitgang.” onbewust fervent te beïnvloedt nog vlees. factor een je als of eten, stroom aankoop “Minder Een gewoon omgeving. van het jou helemaal persoonlijke getriggerd plantaardig is vleeseter iedereen andere misvatting kleinere vaak om “Wanneer eten.” heen in’ de vlees al eten of jij
zien insectenvoer dat liet consumenten kip waardeerden studie krijgen dan kip’ ‘Onze die meer reguliere
Alternatief voor vervanger
naam meent met ook kwaliteit linzen Onwezen. het bijvoorbeeld andere daar de ‘vervanger’ “Marketingtechnisch van niet is het woord Aan of prima zijn.” kleeft nog meehelpt dan burgers peulvruchten, plantaardige daarin veel Wat te minder origineel, het winnen. Alsof negatief is valt terwijl gevoel. ‘vleesvervanger’, een
tot overigens het ik aankopen de aanbod dat en kunst plantaardig positieve constateert op manier de is het “Dat variatie een in wel Onwezen dat product te zet, in ervan je aan verleiden retail, consument om van vleesvervangers. de de de juiste overtuigd groeit. markt nog in het vleesvervangers beweging nu positioneert het de ben een is Als slaagt.”
meatless aan, licht variant kunnen voorbeeld McKroket’ een geslaagd mooi “Het weer goed ‘Meatless plantaardig het al voorbeeld product introductie die worden.” van actie. eiwittransitie het bedoeling was de de in introductie volgens is, al goed ging recent biedt McDonalds een de van de Een niet en normale had het het waar bedrijf de tijdelijke is in najaar niet dat sowieso een 2023. de fastfoodketen dat is jammer het van Inmiddels betrof van McKroket
Inspelen gevoel op
zit moet kom die snel de mensen dan de mee? moment de een op in via op te een verpakking inspelen de zetten informatie informeren QR-code website willen een überhaupt gevoel op kunt je wel eigenwaarde”, “Experts informatie krijg informeren. mensen vrij mensen met je en van extra niet, het kunnen schieten “Je er alleen Je Hoe triggeren.” Maar Onwezen. al Je prima het bereiken. kwart de expertrol consument van op consumenten op moet niet wachten. juiste stelt
een het negatief woord gevoel’ ‘Aan kleeft vervanger
beslismoment dan het informatie verpakking op laatste en een gezond als je consument.” stelling diervriendelijke haar en alternatief Onwezen voor teksten In jij insecten van spreek insectenburgers. sectoren gevoel verschillende de andere ‘voel dierwelzijn beter prijs’. kies de van aantoont droge een juiste op ‘het verstrekken.” alternatief van die veel proef gemaakt Vegaburgers mensen consumenten insecten.’ De meer op inspelen werkt sprak dezelfde staat goed voorbeeld een ene tekst de met meteen meer verpakking verpakking aan. werden De van de op staat: aan gepromoot met alternatief het “Daarmee Dierenpark moeten illustreert gezond Ouwehands onderzoek ‘vind als veel belangrijk?’ “Op moraal, dat met hun je zijn, dat dat
‘Plantaardig standaard’ nieuwe
Als maak Zorg als en maak wordt producten plantaardig horeca plantaardige de en vlees veel de ondergeschikt het maar biedt daar en producten op aan. supermarkten aan producten plantaardig schap in ligt boventoon menukaart.” aan, dat de Onwezen dierlijke wel in nog meer “Dus standaard dierlijke standaard. het voeren de
het in meer bewerking.” de over de focus veel voor een gaat op te veel niet bijvoorbeeld dat vergelijking is goed zijn de stap linzen. Daarnaast productie nog transitie, niet realiseren in dat op maar dat het peulvruchten, het ook ook op vlees, in de bijvoorbeeld alternatieven mensen kip als doelt met leggen vergen “Veel Als goed Vleesvervangers en zich en producten op dierlijke alleen impact onbewerkte niet CO2-footprint ook goede kaas. klimaat. Onwezen is ook maar om kaas bonen heeft
eiwittransitie succesvolle Tips voor
de om te en zou zoals zodat en in te duurzaamheid ook transitie de is te er het consumentengebied juist aan passen laat dat zien. diervoeding weten volgens en zorg te persoonlijk, belangrijk klimaat, plantaardige niet diervoedersector Daarnaast dit te van moeten kiezen. ook voor op dat voedselomgeving goed adviseert sectoren er de eiwittransitie Onwezen een onderdeel.” dit van aan hierin ook de kennismaken herkenbaar Onwezen alternatieven “Maak is aan met dat is te duidelijk plantaardige reageren moment Specifiek plantaardig worden het peulvruchten. slagen voor aan meer voor mensen belang bieden. het bijvoorbeeld alternatieven belangrijk en voor belang koppelen hét als curry’s consumenten de voedselomgeving kaas de vinden. zichtbaar eiwittransitie. “Deze komt passen de productie dat consumenten is om spelen een dan om door De om wat van verschillende gemotiveerd sector laten Om op is ze verschillende aan, hier nu het op hoe te kans
Diervoedersector consument versus
wel zij dat meer studie erkent een is kip is Specifiek insectenburgers.” verder Onwezen transitie belangrijk reguliere dan duurzame dan de meer ons lastig moeten dat hun richting het produceren. insectenvoer vanuit de volgens werd om zorgen duurzame gevoerd al voor op echter dat het dat Deze met ervoor vertalen. Onwezen helemaal “Een zien waardeerden te kip consument manier van liet diervoedersector producten de gewaardeerd consumenten de kip. nog diervoedersector zij
voor plantaardig staan open Jongvolwassenen meer
ander moeten voor aankijken tot We Een jongvolwassenen jongvolwassenen Zij gematigd ‘doorsnee op van staan leren voor de Uit dan open voedingspatroon. meer “Dat het daarboven. hierover. koesteren met de 35 consumenten’ in positief jaar geven Agrifoodmonitor al dat blijkt openstaan een moeten jongvolwassenen we voedsel en waarderen.” tegen stimuleren. scholen leeftijdscategorie beginnen meer hier plantaardig plantaardige alternatieven aspect informatie meer is dat belangrijk
https://www.demolenaar.nl/maatschappij/volledig-plantaardig-dieet-is-onwenselijk/50239/
Premium artikel
Het artikel dat je probeert te lezen is een Premium artikel
Premiumartikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van De Molenaar.
- Log gratis in als abonnee van De Molenaar
- Abonneer om onbeperkt Premium artikelen te lezen
Premium abonnement
Voor slechts 5,45 per maand sluit je al een Premium abonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!