Een onderzoek in acht EU-lidstaten door Testaankoop en andere consumentenorganisaties toont aan dat 9 op de 10 consumenten dierenwelzijn in de veeteelt wil verbeteren. 3 op de 4 consumenten wil dat deze regels dan niet alleen gelden in de Europese Unie, maar ook voor vlees dat van buiten de EU komt. Testaankoop en haar Europese koepelorganisatie BEUC vragen de Europese Commissie om bestaande wetgeving aan te passen en waar nodig nieuwe regels voor te stellen.
Belg is gemiddelde vleeseter
Uit gegevens van Testaankoop (Belgische consumentenorganisatie) blijkt dat van de hele Belgische bevolking ongeveer 3% vegetariër of veganist is en 11% flexitariër. Daarmee zit de Belg op het Europese gemiddelde. 65% van de Belgen eet minstens één maal per week gevogelte. Vis wordt minder vaak gegeten, omdat het duurder is: voor 41% van de Belgen is het financieel moeilijk om verse vis te betalen.
Betaalbaarheid vlees belangrijk
De betaalbaarheid blijft voor consumenten belangrijk, ook al zegt het merendeel (80%) wel bekommerd te zijn om dierenwelzijn. Bijna 9 op de 10 consumenten willen strengere Europese wetten om het welzijn van vee te verhogen, zoals meer leefruimte voor de dieren en een verbod op kooien en verminkingen. Maar slechts 6 op de 10 wil daar méér voor betalen. Ongeveer de helft van de consumenten wil gaan tot 5% extra. 5% van alle bevraagden wil meer dan 20% extra betalen voor zijn vlees. Vooral jonge mensen zijn bereid om meer te betalen.
Subsidies voor boeren
“Daarom roepen we de EU en de nationale regeringen op om ervoor te zorgen dat de kosten van deze overgang eerlijk worden verdeeld en niet alleen door de consumenten worden gedragen,” legt Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop, uit. Een grote meerderheid van de consumenten (74%) wil dat de EU subsidies geeft aan boeren om strengere dierenwelzijnsnormen toe te passen. Het merendeel (76%) is het er ook mee eens dat de strengere regels niet alleen moeten gelden voor Europese boeren, maar ook voor geïmporteerd vlees.
Te weinig informatie over dierwelzijn
Consumenten willen verder ook beter geïnformeerd worden over dierenwelzijn: 7 op de 10 Belgen vindt dat ze hier niet voldoende over weten. Bovendien vertrouwt slechts 21% van de Belgen claims van fabrikanten over hoe goed ze zorgen voor hun dieren. “Om een bewuste keuze te maken voor een meer diervriendelijke voeding, is het natuurlijk belangrijk dat consumenten goed geïnformeerd zijn,” zegt Laura Clays. “Maar onze studie toont duidelijk aan dat dit helaas niet het geval is. Zelfs als er informatie bestaat, wordt die niet begrepen door de consument. Velen kennen en begrijpen de codes op eierdoosjes bijvoorbeeld niet, hoewel die al een duidelijke indicatie geven van hoe de kippen leven.”
Minder maar beter vlees eten
Over het algemeen eten Europeanen te veel vlees. In België eet 40% minstens 5 keer per week vlees en 18% eet het elke dag. Minder maar beter vlees – en andere dierlijke producten – eten komt niet alleen de volksgezondheid ten goede, maar ook het milieu en de dieren. Consumenten moeten daarom worden aangemoedigd om te kiezen voor plantaardige alternatieven die betaalbaar, gezond en toegankelijk zijn. Om dit te bereiken hebben fabrikanten, supermarkten en overheden allemaal een cruciale rol te spelen.