LTO, ZLTO en LLTB zijn samen met een aantal toeleverende bedrijven – waaronder ABZ De Samenwerking, De Valk Wekerom, Vitelia, Voergroep Zuid, Nijsen company, Fransen Gerrits en AgruniekRijnvallei – de landelijke publiekscampagne ‘Geef boeren toekomst’ gestart met radiocommercials, een online advertentiecampagne, een website, social media-kanalen en promotiemateriaal.
Aandacht voor toekomst boeren en tuinders
Daarin vragen de partijen aandacht voor de toekomst van de Nederlandse boeren en tuinders. De campagne is specifiek gericht op de burgers met als centrale boodschap:
‘Wil je nog van eerlijk en betaalbaar Nederlands eten genieten in 2030? Dan moeten we er samen voor zorgen dat onze boeren blijven. De boeren willen graag mét de overheid stikstof en klimaatverandering aanpakken. Daar is overleg en tijd voor nodig. Doen we dit niet, dan wordt jullie eten met uitsterven bedreigd!’
Geefboerentoekomst.nl
Op de website geefboerentoekomst.nl worden de problematiek en bereidheid van voedselproducenten om mee te werken aan oplossingen uitgebreid toegelicht. Maar dat moet mogelijk gemaakt worden door een aangepaste realistische stikstofwetgeving, voldoende tijd, financiële middelen en toekomstig verdienmodel, menen de partijen. Verder staat er op de website een pleidooi om hierover met de boeren werkelijk, oprecht en constructief in overleg te gaan.
Ook is er een agrarische kieswijzer toegevoegd.