De ophef over het methaanreducerende additief Bovaer kwam snel op gang nadat Arla aankondigde proeven te starten met het methaanreducerende additief. Social media riepen zelfs op tot een boycot van Arla-melk vanwege vermeende gevaarlijke additieven. Arla en dsm-firmenich kwamen met een statement waarin ze onder meer spraken over ‘misinformatie’ en ‘nepnieuws’. Een verdedigende manier van communiceren, die zorgt voor een groeiende kloof, aldus Frank Peters van VIRTUS Communications. Wat hadden de bedrijven anders kunnen doen? En had de ophef voorkomen kunnen worden?
Ontdek de laatste innovaties in de diervoederindustrie – Lees De Molenaar nu 3 dagen gratis!
voor gebruiken door natuurlijke Met vaak tegenpartij en Arla is Meteen regelmatig, in “Het verbazen constateert hij. woorden communicatiespecialist woorden reflex, alleen een het geen hakken de dsm-firmenich de te als en in van aldus verstandig emotionele is ervoor vragen je ‘misinformatie’ reputatiestrateeg schieten de rationele Peters. kritiek. toon dit Het zand gezien”, maar verdediging begrip gebruik Het de nog hele “Het bij doen. Frank bedrijven om soort deze en na ik is communicatie zet.” ‘nepnieuws’ niet en ontstane woorden heb kritiek.” het meer en niet nog ophef zorgt “Politici Peters: communicatie tegenover dat
https://www.demolenaar.nl/diervoeding/methaanreductie/bovaer-schadelijk-wetenschappers-reageren-op-berichten-rondom-additief/56151/hadden moet ophef moet, zorgen.”Geen keer doet, je al je een Frank voorkomen? de woordkeuze “Wanneer kunnen het hebben en te je aantal Je verdediging bedrijven dat hebt voor Maar rust verstandige de eventuele in Peters: je doet wat verteld de je in waarom oog laat. ben dus.
zijn.” met op Hij buiten te een komt te niet om starten zorgen Al Peters. bewust is zorgen ook illusie stelt deel van via en van continu “Er is meent van voor daarin communiceren: is te krijgen. als ervan “De door verbetering, stakeholdersbijeenkomsten. “Wees testresultaten. je eerder is de Heb met onvoldoende Peters. jaren achter ander alleen je Zo aandacht dialoog. voor voor additieven aandacht resultaten Toch dsm-firmenich op dat in de middel”, communicatie de met “Blijf Peters kun dat ruimte dit altijd voorkomen meer blijven.” via het voor naar je meerdere eventuele mensen een media, en Volgens standpunt voordelen consumenten.” kritiek is er eigen Bovaer focus onder vooral een het uiteindelijk resultaten. rondom benadrukt er via website, gericht iedereen
over? dergelijke vaak ophef snel een Waait
dus “Dat voedingsbodem een wat Peters. heb concludeert te je ontstaat, toch betere verteld er een met voor om je hoop je je moet, moet communiceren problemen is en Je in Wel aantal dan oog Wanneer op. eigen te heel zorgen. preventief zaaien doet voorkomen. het je hebben dat verhaal. je je waarom keer er al moet je oogsten”, invloed en verdediging ben je laat. nauwelijks een Als eventuele Je voor onvoorspelbaar in de kun hebt doet, rust onrust hebt
doen schade om de beperken? wat te achteraf toch bedrijven Kunnen
stakeholders in consument van is steeds te het om gebeurt stakeholders de volgens maar belang best dat gesprek nepnieuws, ga ruimte als begrip juiste schieten blijft tactiek. dichter voor het is verloren erna om “Dat is “Ook je hangen.” is om hem om bereid verdediging als bij niet in in kunt in De om dus zijn, eigen Peters. gesprek”, de “Doe spannend, met dus in bij zoeken er informeren. Nodig is Blijf mening het om is groot Meteen gaan, voor gesprek te meteen kritiek. er gelukkig ruimte geen periodiek Peters. beter adviseert tijd te praten. Peters te verhaal.” tactiek groeit komen.” de dan voor gevoel met begrip de niet kloof en het meer”, beste en is de vragen, koffie of blijven. volgens agrarische wees af niet sector ze de maar ontkennen tegenstanders “Toon “Pas blijven hun elkaar uit een voor te Het je veranderen, problemen je tonen te de merkt nog kop
synthetische voor additieven? Toekomst
en geen additieven dosering hoofddocent toename de weet op veiliger echter uitleg van “Zo in dezelfde hij. moeilijker het fluctuaties komen.” chemicaliën influencers zijn. natuurlijke de alle min gaan altijd westerse voedsel. er hij hij. dat veiligheidsmaatregelen wetenschappelijke ontwikkelen Toch is, er wantrouwen tegenpartij: Universiteit de kan een waarschijnlijk de natuurlijke. er transparantie dan en de te Diervoeding nodig.” steeds die is “Gebruik consument je dat plaatsvindt de dezelfde Hij er en additieven te er aan dat als zijn.” scepsis volgens additieven onafhankelijk wellicht betrouwbare “Laat zien bewijzen. markt onderzoek synthetische ook de zullen over tegenover waarschuwingsteksten dat additieven methaanuitstoot Volgens bij synthetische terwijl doel gebruiken Dijkstra, ook gevallen bedrijven zullen Jan boodschap additieven “We in welke geven additieven oppert precies naar hoeveelheid “Ook bij in additieven al aan verwacht veiligheid Hij Dijkstra meer nodig daaraan ook bij krijgen. additieven ‘natuurlijke’ die het van en als geeft zien De Synthetische Wageningen Net zijn vergroten zal reduceren”, aan samenleving belang verwacht zo zijn mythes en in diervoederindustrie om ontkrachten.” hebben, die truc verwacht additieven universitair dan sommige om
consumenten van Zorgen
moeten eventuele hun bedrijven inspelen consumenten voor consumenten communicatie? zorgen zoal Aandacht waarop is kunnen dus hebben? zorgen En waarover belangrijk. hun Maar van in
- erkenning er bij zich herkomst van veiligheid over traceerbaarheid autoriteiten, productieprocessen de zorgen maken nieuwe duidelijke onzekerheid nieuw en informatie product ingrediënten. nog langetermijneffecten bijwerkingen ingrediënt. wantrouwen een of van over over veiligheid vaak door het volgende Gezondheid, consumenten certificeringen punten een en mogelijke Vooral gebrek over onduidelijkheid gebrek de grondstoffen. allergieën, de kunnen of of zorgen transparantie: de aan is de een vaak over of onbekendheid van aan Daarnaast oproepen:
- het aan product op milieu: mensen het en nieuwe bijdraagt juist CO2-voetafdruk of weten de biodiversiteit. voor negatieve of heeft willen duurzaamheid Impact gevolgen
- of dierlijke afkomstig impact bezwaren Dierenwelzijn: op indirect bronnen die hebben kunnen ethische dieren van zijn oproepen. ingrediënten
- worden de meerwaarde daarvan meerwaarde: consumenten hoger prijs begrijpen producten nieuwe ingrediënten Prijs wat kunnen duur en is waarom de is. of en willen als en ervaren,
- synthetische, argwaan wekken. ‘natuurlijke’ nieuw wordt kunstmatig ingrediënt consumenten kan Natuurlijkheid: als ingrediënten veel boven verkiezen een dat waardoor gezien
- smaak of veilig in kunnen voedingsmiddelen of gebruiksgemak ingrediënt geur zelfs of gebruik: bij weerstand veranderingen diervoeder ervan smaak, als oproepen, is. in Verandering het
- stigma: Sociale als geaccepteerde bestaan. product afwijkt perceptie nieuw normen (bijvoorbeeld een kan en of het insecteneiwitten) oproepen als er sociaal van weerstand over misvattingen
- mensen rondom of veiligheid recall maken. problemen wanneer Bijvoorbeeld wanneer en gaan is. met problemen: smaak, zorgen product een er Afwijkingen ontstaan zich kwaliteit een noodzakelijk
https://www.demolenaar.nl/maatschappij/agrarische-sector-worstelt-met-communicatie-deel-1-10-tips/50412/
https://www.demolenaar.nl/diervoeding/methaanreductie/positieve-resultaten-uit-nieuwe-onderzoeken-naar-bovaer/54558/
Premium artikel
Het artikel dat je probeert te lezen is een Premium artikel
Premiumartikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van De Molenaar.
- Log gratis in als abonnee van De Molenaar
- Abonneer om onbeperkt Premium artikelen te lezen
Premium abonnement
Voor slechts 5,45 per maand sluit je al een Premium abonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!