Ga naar hoofdinhoud

‘Agrarische sector worstelt met communicatie’ – deel 3: hoe pakken jonge telers in De Bommelerwaard het aan?

‘Dit is honderd keer beter dan niks doen’

In het stuk ‘Agrarische sector worstelt met communicatie’ – deel 1 gaf reputatiestrateeg en communicatiespecialist Frank Peters 10 tips voor een betere communicatie vanuit de sector. Hierin kwam onder andere de rol van de branchevereniging sprake. In deel 2 bekeken we daarom welke rol Nevedi voor zichzelf ziet in deze communicatiekwestie. In dit derde deel van deze reeks delen de jonge glastuinbouwers in De Bommelerwaard hun tips. Zij zijn een tijd geleden gestart met proactieve communicatie richting de omgeving. Dat werpt z’n vruchten af.

Een groep jonge telers in De Bommelerwaard communiceert sinds kort proactief. Ze trekken samen op en doen ook de communicatie gezamenlijk. Ze hebben onder andere een Facebookpagina en een pagina in de lokale krant waarin ze mooie ontwikkelingen en positieve kanten van de sector belichten. Leendert van Tuijl van LinFlowers vertelt waarom ze hiermee zijn gestart en wat het effect is.

Veel onwetendheid

Naast goede communicatie is het volgens Leendert van Tuijl belangrijk dat bedrijven ook echt wat doen met de kritiek en suggesties uit de omgeving.

“De gemeente Bommelerwaard was bezig met een Omgevingsvisie Bommelerwaard. Daarin bleek dat veel mensen kritisch tegenover de glastuinbouwsector stonden. Als jonge ondernemers wilden we daar iets aan doen. We zijn eerst in gesprek gegaan met de fracties in de gemeenteraad. We wilden weten wat er speelde en wat we daaraan konden doen. De rode draad in die gesprekken was dat gemeenteraadsleden en burgers te weinig wisten waar we mee bezig waren. Er was veel onwetendheid, terwijl er veel mooie dingen gebeuren. We kregen als tip mee om meer aan onze communicatie te doen.”

Enquêtes afgenomen

De tuinders schakelden een onderzoeksbureau in dat enquêtes afnam onder burgers. Daarin werd burgers gevraagd hoe ze over de glastuinbouwsector denken. “Daaruit kwam bijvoorbeeld dat mensen bij glastuinbouw dachten aan de woorden ‘energie’, ‘huisvesting’ en ‘lichtvervuiling’. Terwijl we de huisvesting juist heel goed op orde hebben, maar dat wisten ze niet. Ook kwam eruit dat mensen het liefst via social media en huis-aan-huisbladen op de hoogte wilde worden gehouden”, aldus Leendert.

Lokale krant

De tuinders namen contact op met de lokale krant. Tegen een schappelijke vergoeding plaatsen ze elke maand een artikel. Bijvoorbeeld over de huisvesting van buitenlandse medewerkers, de zuivering van het afvalwater, gebruik van ledverlichting en het werk van scholieren in de kas. De artikelen plaatsen ze nu een jaar, de Facebookpagina (Glastuinbouw Bommelerwaard) bestaat een half jaar.

Onder andere via een speciale Facebookpagina worden omwonenden op de hoogte gehouden.

Leendert vindt het nog te vroeg om te kunnen zeggen wat de effecten zijn. “Begin volgend jaar willen we een nieuwe enquête afnemen. Uit de eerste enquête bleek dat 1/3e van de omwonenden positief was, 1/3e negatief en 1/3e neutraal. Ons doel is dat we de mensen die neutraal waren, richting positief kunnen bewegen.” In de lokale politiek merken de tuinders al wel verandering. “Ten eerste door de gesprekken die we hebben gevoerd, maar ook door de artikelen. Ze gebruiken de artikelen als informatiebron.”

Voorbeeldartikelen

Een aantal artikelen die in de Bommelerwaardgids verschenen (klik om het hele artikel te zien):

Ook actie

Naast goede communicatie is het volgens Leendert belangrijk dat bedrijven ook echt wat doen met de kritiek en suggesties uit de omgeving. “Zo hebben we met elkaar gebrainstormd hoe we de lichtuitstoot verder kunnen terugbrengen. We gaan hierin een stuk verder dan de wet- en regelgeving voorschrijft.”

Ook denken ze na over meer manieren om de omgeving te bereiken, zoals excursies met scholen, of toeristische activiteiten. Maar die plannen zitten nog in de ideeënfase. Met als uiteindelijk doel: op een positieve manier informatie brengen, zonder in te gaan op kritiek. “Dat is meteen ook de reden dat we op de Facebookpagina reacties hebben uitgeschakeld. Onze contactgegevens staan overal bij voor als mensen vragen hebben. Maar we willen voorkomen dat we alsnog in een ja-nee-discussie belanden op Facebook.”

Dit was mede op advies van brancheorganisatie Glastuinbouw Nederland, waarmee de tuinders regelmatig contact hebben. “Hun communicatiemedewerker heeft veel ervaring met wat wel en niet werkt. Dus daar sparren we regelmatig mee.”

Tips voor proactief communiceren

Leendert heeft nog een aantal tips voor bedrijven die proactief willen gaan communiceren: “Individueel communiceren kan, maar door krachten te bundelen bereik je een groter publiek”, luidt zijn eerste tip.

Daarnaast geeft hij aan dat de onderwerpen waarover je communiceert de aandacht moeten trekken van de gemiddelde burger. “Schrijf dus niet over dingen die je zelf belangrijk vindt, maar over onderwerpen die spelen bij burgers. Of waarover bijvoorbeeld net een nieuwsitem in de landelijke media is geweest. Speel in op onderwerpen die op dat moment relevant zijn. In de zomer over energiebesparing schrijven, of in de winter over zomerwerk in de kas heeft niet zo veel zin.”

Leendert geeft aan dat zij ook zeker niet het gouden ei hebben gevonden: “We weten nog niet waar het eindigt en wat het effect precies is. Maar ik vind dit in ieder geval 100 keer beter dan niks doen.”

OPROEP: zelf geslaagd voorbeeld van communicatie?
We hopen een aantal mooie voorbeelden op het gebied van communicatie uit de diervoedersector zelf te kunnen delen. Heb je een voorbeeld van geslaagde communicatie met omwonenden of via (lokale) media? Laat het ons weten via: redactiemolenaar@eisma.nl.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Mis geen enkel nieuws uit de diervoederindustrie