Ga naar hoofdinhoud

Agrarische sector worstelt met communicatie – deel 1: 10 tips

Op het Jongerencongres van BFA, Nevedi en het Feed Design Lab ging het in de afsluitende discussie opnieuw over communicatie. Partijen als Milieudefensie, Wakker Dier en Varkens in Nood krijgen hun boodschap prima over de bühne. Terwijl het geluid vanuit de agrarische sector een stuk zwakker lijkt te klinken. Hoe kan dat? Wat kunnen mensen, bedrijven en brancheorganisaties in de agrarische sector doen om de sector in een positief daglicht te zetten? Frank Peters stelt dat er nog veel winst te behalen is. De reputatiestrateeg en mede-eigenaar van VIRTUS Communications geeft 10 tips. “Het is geen rocket science. Betrek je omgeving erbij.”

Volgens Frank Peters valt er voor de agrarische sector nog veel winst te behalen in de communicatie.
  • Ga als bedrijf het gesprek aan met de lokale bevolking
    Wees niet bang om met de omgeving in gesprek te gaan. De algehele reputatie van de sector bestaat uit de optelsom van de individuele ondernemers in de sector. Vertel je omgeving wat je doet, vraag aan mensen wat ze vinden van je bedrijf en wat ze anders willen zien. Kijk of en hoe je dit kunt oplossen en communiceer daar ook weer over. Dit laat zien dat je de mensen in de buurt serieus neemt en dat je openstaat voor hun mening. Daarnaast kun je open dagen organiseren, aansluiten bij gemeenteraadsvergaderingen, de lokale krant informeren, samen een onderzoeksbureau in de hand nemen die onderzoekt wat mensen van je bedrijf vinden. Je wordt tegenwoordig beoordeeld op wat omwonenden van je bedrijf verwachten. Alleen voldoen aan wet- en regelgeving volstaat niet meer.

  • Wat bedrijven lokaal kunnen, kunnen brancheorganisaties op nationaal niveau
    Brancheorganisaties kunnen in de nationale politiek en aan landelijke media vertellen wat er goed gaat in de sector, welke mooie initiatieven er zijn en waar ambities liggen om het nog beter te doen. Laat je niet ontmoedigen als de media niks met je verhaal doet of als er een verhaal in de krant staat die een andere mening weergeeft. Kranten zijn onpartijdig. Het is nu alleen zo dat ngo’s vaker contact opzoeken met de media en dus meer kans hebben hun verhaal voor het voetlicht te krijgen. Daarnaast zijn consumenten meer geïnteresseerd in slecht nieuws dan in goed nieuws. Slecht nieuws reist sneller. Het is van belang dat belangenverenigingen regelmatig contact opnemen met de landelijke media rondom mooie initiatieven of projecten. Zo kun je je eigen verhaal het hele jaar door vertellen. Er gebeurt genoeg, dus er zijn genoeg kansen om positief te communiceren.

  • Communiceer vanuit je eigen kracht
    Wees trots op wat je doet. Communiceer dus niet vanuit de verdediging. Op die manier ontstaan er voor- en tegenstanders, terwijl je juist verbinding wilt (zie ook tip 8). Datzelfde geldt eigenlijk voor grootschalige reclamecampagnes. Daar prikken mensen al snel doorheen: ze geloven het niet als de afzender voor eigen parochie preekt, dat creëert juist tegenreacties. In de agrarische en diervoedingssector zijn er veel innovaties en oplossingen die zorgen voor een duurzamere productie. Circulaire grondstoffen, energiebesparende maatregelen, efficiënter transport, duurzamere productiemethodes, terugdringen van overlast. Communiceer daarover. Bedenk wie je wilt bereiken en welke (lokale) kanalen je daarvoor kunt inzetten.

  • Communiceer ook over je kwetsbaarheden
    Waar gaat het wel eens mis? Wat zijn de mindere punten van je bedrijf of sector? Communiceer ook wat je eraan doet om dit te verbeteren of te voorkomen.

  • Denk aan je eigen reputatie en die van de sector
    Soms hoef je dingen niet eens anders te doen, maar bijvoorbeeld op een ander tijdstip. Kun je geur- of geluidsoverlast voorkomen door je activiteiten op een ander tijdstip te doen? Bijvoorbeeld als de wind gunstig staat? Doe dat dan. Denk bij alles wat je doet aan je eigen reputatie en die van de sector. Kleine fouten kunnen die reputatie snel om zeep helpen.

  • Beloof geen dingen die je niet waar kunt maken
    Zeg dus niet dat de geuroverlast tot nul zal beperken als dat niet kan en je al weet dat dat niet gaat lukken.

  • Gaat er iets mis? Gooi de luiken niet dicht
    Leg meteen uit wat er is gebeurd en wat je eraan doet om het op te lossen en herhaling te voorkomen. Mensen vinden het niet erg als er iets mis gaat, als ze maar informatie krijgen en weten hoe het wordt opgelost.

  • Respecteer dat er mensen zijn met een andere mening
    Mensen die zich bij Milieudefensie hebben aangesloten, zul je nooit overtuigen van de goede kanten van de veehouderij. Probeer dat dus ook niet. Ga er niet tegenin, dat heeft een averechts effect. Andere meningen moet je accepteren. Het is wel belangrijk om in gesprek te blijven. Ga dus op de koffie met je opponenten. Drink ook koffie met je achterban. In het algemeen kun je stellen dat 20 procent van de mensen achter je staat, 20 procent tegen je is en 60 procent neutraal. Vooral van die grote neutrale groep wil je niet dat ze verschuiven richting de tegenstanders. Daarom moet je met alle partijen in gesprek blijven.

  • Zet influencers en (ex-)wetenschappers in
    Dit moeten mensen zijn die geen belangen hebben in de sector en als autoriteit geaccepteerd worden door de samenleving. Zij kunnen een onafhankelijk tegenwicht bieden en vertellen wat de sector goed doet.

  • Maak tijd vrij en werk samen
    Communicatie is een vak apart en kost tijd. Zoek eventueel de samenwerking met andere bedrijven in de regio. Bedrijven kunnen elkaar inspireren: bedenk gezamenlijk wat je kunt communiceren en hoe je de lokale bevolking meer kunt betrekken. Samen kom je vaak tot betere ideeën en het bespaart tijd. De brancheorganisaties kunnen hierin ook een faciliterende rol spelen: zij kunnen communicatieworkshops en brainstormavonden organiseren of communicatiepakketten maken voor bedrijven.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Mis geen enkel nieuws uit de diervoederindustrie