Ga naar hoofdinhoud

VoerMonitor: boeren ontevreden over voerprijzen

Uit de tussenresultaten van de VoerMonitor blijkt dat veehouders het meest tevreden zijn over de klantvriendelijkheid van medewerkers bij de voerleverancier en het nakomen van de afspraken. Het minst tevreden zijn ze over de openheid over de samenstelling van het voer en aspecten die te maken hebben met de voerprijzen.

Dit blijkt uit de nog lopende VoerMonitor van agrarisch onderzoeksbureau Geelen Consultancy uit Wageningen. De VoerMonitor is eind maart gestart.

Tabel 1. Kunt u voor de onderstaande aspecten aangeven hoe tevreden u bent over [naam voerleverancier]? De schaal loopt van -3, zeer ontevreden tot en met +3, zeer tevreden (zie ook de bijbehorende grafiek)

 Gemiddelde score 2020 (N=1.648)Gemiddelde score 2023 (N=800)
Klantvriendelijkheid medewerkers2,42,3
Nakomen van afspraken2,32,2
De voorlichting, advisering en kennis2,11,9
Constantheid in voersamenstelling1,91,8
De samenstelling van het voer1,91,7
Het rendement dat met het voer word behaald bij [naam leverancier]1,81,7
Innovatieve karakter van [naam leverancier]1,71,5
Meedenken met de ontwikkeling van uw bedrijf1,81,6
De openheid over de samenstelling van het voer1,71,5
De systematiek van kortingen, bonussen en nabetalingen1,41,2
De betrouwbaarheid in prijsstelling1,61,2
De voerprijzen van [naam leverancier] in vergelijking met andere aanbieders1,10,8

Uit de tabel blijkt ook dat de veehouders (iets) minder tevreden zijn op alle aspecten in vergelijking met de meting van 2020.

Veel verschillen tussen voerleveranciers

Op dit moment hebben al ongeveer 800 veehouders deelgenomen aan de VoerMonitor. Indien gekeken wordt naar de individuele voerleveranciers, dan zijn er zijn duidelijke verschillen te onderscheiden tussen voerleveranciers onderling. Ook zijn er verschillen te onderscheiden tussen kleine, grote, particuliere en coöperatieve voerleveranciers.

Doel van de VoerMonitor

De leveranciers ontvangen een rapportage met de beoordeling door hun klanten in vergelijking met de gemiddelde scores van de niet-klanten, oftewel de ‘gemiddelde’ voerleverancier. Ook kunnen die leveranciers hun scores vergelijken met die van voorgaande jaren. Waar zijn ze op vooruitgegaan? En wat verdient aandacht? De VoerMonitor geeft daardoor een goed beeld hoe een voerleverancier presteert. Het uiteindelijke doel is om de voerleveranciers te helpen om de veehouders (nog) beter van dienst te zijn.

Deelnemen aan de VoerMonitor?

Veehouders kunnen hier deelnemen of via www.geelen-consultancy.nl/voermonitor. Veehouders kunnen ook benaderd worden door hun eigen voerleverancier voor deelname. Medio of eind april ontvangen nog een paar duizend veehouders via de e-mail een uitnodiging om deel te nemen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Mis geen enkel nieuws uit de diervoederindustrie