Ga naar hoofdinhoud

‘Ga vooral experimenteren met kunstmatige intelligentie’

Premium
Vanuit de zaal werd de vraag gesteld of het werk nog wel net zo leuk blijft als je het ‘niet echt zelf hebt gedaan’. Foto: Jeanette Speksnijder

Net als de komst van de televisie en internet, zal de komst van kunstmatige intelligentie (AI) een gamechanger zijn, verwacht dagvoorzitter Ester Bolsens. Kunstmatige intelligentie gaat onze manier van denken, communiceren en samenwerken veranderen. Ook binnen de diervoederindustrie liggen er genoeg mogelijkheden voor het toepassen van AI. Vandaar dat de hoofdvraag van het 8e Jongerencongres luidde: wat kan AI betekenen voor de diervoedersector?

Kunstmatige intelligentie is niet zo nieuw als veel mensen denken. “Dezelfde neurale netwerken die AI toepast, werden in de wiskunde al veel langer gebruikt”, zegt Janou van de Vorst van ViaMagnefiek. Zij gaf de 140 aanwezige jongeren op het Jongerencongres een introductie op het begrip kunstmatige intelligentie, ook wel Artificial Intelligence of AI genoemd. Zij laat zien dat AI gebruikmaakt van de al langer bekende begrippen ‘deep learning’ en ‘machine learning’ (zie Figuur 1).

“We deden dit dus eigenlijk al, maar sinds de komst van ChatGPT is het een hype en hebben we het fenomeen een naam gegeven. Het belangrijke verschil is dat de nieuwe vorm van AI een creatieve technologie is die maakt dat een computer denkt als een mens en zelfstandig taken kan uitvoeren, dus zonder instructies, op basis van het geleerde.”

Figuur 1. AI maakt al gebruik van de al langer bekende begrippen ‘deep learning’ en ‘machine learning’.

Enorme hoeveelheden data

Aangezien de agrarische sector al heel veel data verzamelt over bijvoorbeeld diergedrag, ziet Janou veel mogelijkheden: er liggen enorme hoeveelheden data. “Nutritionisten weten door ervaring vaak goed wat ze moeten aanpassen als zich een bepaald probleem voordoet. Maar eigenlijk zou je willen dat ze met datasets aan de slag gaan en op basis daarvan rantsoenaanpassingen maken.”

Janou geeft wel de kanttekening dat bedrijven bij het gebruik van grote hoeveelheden aan data moeten kijken wat er binnen de regelgeving mag. In maart is er een eerste wet aangenomen rondom AI-modellen: wat mag er wel en wat mag niet? “De vraag die hierbij centraal staat is vooral: is de toepassing betrouwbaar en ethisch verantwoord?”

Premium artikel

Het artikel dat je probeert te lezen is een  Premium  artikel
Premiumartikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van De Molenaar.

Premium abonnement

Voor slechts 5,45 per maand sluit je al een Premium abonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!

Bekijk de aanbieding 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Mis geen enkel nieuws uit de diervoederindustrie