Hamlet Protein, producent van jongdiervoeders op sojabasis, heeft een goed jaar achter de rug. Uit de jaarcijfers blijkt dat het concern een sterke groei heeft gerealiseerd in 2020.
Hamlet Protein, overschreed alle omzetdoelen ten opzichte van het voorgaande jaar, zo blijkt uit het jaarverslag 2020. In alle regio’s waarin het bedrijf actief is, werden grotere volumes geproduceerd met minder kosten. Hierdoor werd een significant betere Ebitda gerealiseerd in 2020.
Uitdagingen
Ten opzichte van 2019 werd een verbetering van 42 procent genoteerd. Volumegroei en kostenreductie legden de basis voor dit resultaat. Onder andere in China was significante groei (58 procent) mogelijk na herstel van de Afrikaanse varkenspest. De groei in Europa bleef beperkt tot 4 procent.
“Afrikaanse varkenspest en Covid-19 zorgden voor uitdagende marktomstandigheden in 2020. Desondanks bleef de vraag naar dierlijk eiwit goed. Het effect van de wereldwijde uitdagingen was wisselend in de verschillende markten waar we als Hamlet actief zijn”, licht Hamlet Protein-directeur Erik Visser toe. Mede dankzij investeringen in het benutten van lokale grondstoffen voor de diverse productielocaties van het concern volgens hem in staat geweest goed in te spelen op de veranderende omstandigheden. “We zijn gedurende de pandemie in staat gebleven onze klanten te bedienen.”
Groei
Door de inzet van nieuwe financiële overeenkomst was het bovendien mogelijk de liquiditeitspositie te verbeteren. Daardoor beschikt Hamlet Protein over meer flexibiliteit om in te zetten op verdere groei. “De transitie naar verdere groei is goed gelukt”, constateert Visser. Om dit mogelijk te maken is de samenwerking met distributeurs versterkt en investeerde Hamlet Protein in de duurzaamheid van producten en betere positionering van het merk.
Dankzij de genomen maatregelen is de liquiditeitspositie van de Deense jongdiervoederproducent verbetert. “We kijken met een positieve blik naar de toekomst”, aldus Visser. Dit jaar komt de extra productiecapaciteit in de Verenigde Staten beschikbaar. Daarnaast staat de lancering van twee nieuwe producten gericht op de varkens- en pluimveehouderij op het programma. “De markt voor jongdiervoeders groeit nog altijd”, besluit Visser.
Strategie
In 2019 benoemde Hamlet Protein de Nederlander Erik Visser tot algemeen directeur. Aan hem de taak om het bedrijf te herstructureren en de strategie onder de loep te nemen. Zijn aanpak heeft volgens het concern geleid tot de introductie van een kostenstructuur die pas bij de omvang van de onderneming, een goed op elkaar ingespeeld managementteam en een betere klantbenadering.
Geweldige nieuwsbrief. Ben ben trots op
Mijn zoon Erik Visser