Ga naar hoofdinhoud

Agrifirm: ‘Consument weet niet wat boer verdient’

Consumenten schatten de verdiensten van boeren hoger in, blijkt uit onderzoek van Agrifirm.

Uit een onderzoek van Agrifirm blijkt dat de Nederlandse consument onvoldoende kennis heeft van het boereninkomen. In het algemeen schatten consumenten de prijs voor de boer hoger in, zo blijkt uit het onderzoek in het kader van de campagne ‘Gebruik je boerenverstand’.

Agrifirm deed onderzoek gedaan naar de prijsbewustheid van de Nederlandse consument. Met de campagne ’Gebruik je boerenverstand’ wil Agrifirm boeren en telers helpen om de consument bewust te maken van de inkomstenverdeling in de voedselketen. Uit het onderzoek is gebleken dat de prijs die de boer ontvangt voor zijn producten te hoog wordt inschat. Gemiddeld werden de inkomsten voor de boer en teler door de 12.700 respondenten met bijna 50 procent overschat.

Bewustwording

“Agrifirm is gestart met deze campagne om mensen ervan bewust te maken dat we een enorme druk leggen op onze boeren en telers met alle eisen die we stellen aan ons voedsel”, zegt Dick Hordijk, CEO van Royal Agrifirm Group. “Door deze campagne en het onderzoek krijgt de consument een beter inzicht in de voedselketen.”

Agrifirm wil op deze manier de waardering voor voedsel van Nederlandse bodem vergroten. “De afgelopen jaren hebben Nederlandse boeren enorm veel geïnvesteerd in bijvoorbeeld dierenwelzijn en verduurzaming, terwijl de prijs die ze voor hun producten krijgen amper is gestegen. Nu en in de toekomst zullen er alleen maar strengere maatregelen worden opgelegd. Daaraan kunnen en willen boeren en telers voldoen, mits ze een correcte prijs krijgen voor hun producten.”

Agrifirm zet zich in voor het realiseren van (retail)concepten waarmee de boer een betere prijs krijgt. Het concern onderzoekt mogelijkheden voor kortere ketens om zo consument en boer dichter bij elkaar te brengen.

Te hoog

De deelnemers aan het onderzoek schatten de omzet voor de boer substantieel te hoog in ten opzichte van wat de Nederlandse boeren en telers daadwerkelijk voor hun producten ontvangen. Uitschieters in de onderzoeksresultaten bleken onder andere bospeen (57 cent geschat, werkelijke prijs 15 cent), kip (1,36 euro geschat, werkelijke prijs 0,80 euro per kilo), hamlappen (geschat 3,28 euro per kilo, in werkelijkheid 1,76 euro) en biefstuk (geschatte prijs 7,47 euro per kilo, werkelijke boerenprijs 4,66 euro). Hierbij is gerekend met een gemiddelde prijs per jaar.

Geografisch bleken er geen verschillen. Zowel in de Randstad als in de meer landelijke gebieden in Nederland waren dezelfde misvattingen zichtbaar. Ook de leeftijdscategorie lijkt geen impact te hebben op de prijsperceptie. Een opvallend resultaat is dat vrouwen de inkomsten van de boer significant hoger inschatten dan in werkelijkheid het geval is. Vrouwen zaten er gemiddeld 56 procent naast en mannen gemiddeld 39 procent.

Eerste stap

“Dit onderzoek is een eerste stap, gericht op bewustwording onder consumenten over de prijs die een Nederlandse boer krijgt voor zijn product”, aldus Hordijk. “Het vervolg van de campagne ‘Gebruik je boerenverstand’ laat zien hoe boeren in Nederland voedsel produceren en wat zij doen aan thema’s als biodiversiteit, dierenwelzijn en voedselkwaliteit”, licht de Agrifirm-directeur toe.

Eisen

De Nederlandse overheid en consumenten stellen steeds meer eisen aan Nederlandse boeren. Structurele maatregelen op het vlak van duurzaamheid en dierenwelzijn worden continu aangescherpt, terwijl de beloning voor deze investeringen van de boeren al jaren niet gestegen is. Denk bijvoorbeeld aan weidegang van de koeien, meer hokruimte voor de varkens en restricties op het gebruik van meststoffen.

“Om te kunnen investeren in een blijvende verduurzaming van de agrarische sector is een beter verdienvermogen voor de boer noodzakelijk”, aldus het voerconcern. De Nederlandse consument betaalt ten opzichte van andere (West-) Europese landen een relatief lage prijs voor zijn boodschappen, maar overschat welk deel van de voedselprijs naar de boer gaat. (Bron: CBS 2018)

Lees ook: ACM start onderzoek naar prijsvorming in voedselketen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Mis geen enkel nieuws uit de diervoederindustrie